دولت پکن اراده بالایی برای اجرای توافق ۲۵ ساله با ایران با رویکرد برد-برد دارد

این استاد دانشگاه شانگهای، نبود پل‌های انسانی و ارتباطی کافی میان دو کشور را از جمله کاستی‌های روابط دوجانبه دانست و با اشاره وجود تنها یک پرواز میان ایران و چین درهفته در مقایسه با ۲۵ پرواز تهران – مسکو در هفته یا پنج پرواز میان چین و پاکستان در هفته، این مساله را یکی از موانع موجود در توسعه مناسبات دوکشور برشمرد.

همچنین جمعی از دانشجویان شرکت کننده در این سمینار ضمن مطرح کردن سوال‌ها و ارائه دیدگاه‌های خود درخصوص موضوع‌های مختلف مرتبط با با روابط دوجانبه، بر این اعتقاد بودند که در طول بیش از ۴ دهه اخیر، قطع روابط ایران و آمریکا، تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران و همراه غرب با رفتارها و سیاست‌های ضدایرانی واشنگتن و از سوی دیگر، روند صعودی روابط ایران و چین در این مدت، گواهی بر این واقعیت است که دیگر جایی برای نگرانی چین درخصوص آینده روابطش با ایران باقی نمی‌ماند و امضای سند ۲۵ ساله، بدان معناست که هر دو کشور، به افق‌های بلند روابط متقابل نگاه مثبت دارند.



منبع

علی محمد سابقی عضو هیات مدیره انجمن دوستی ایران و چین و رایزن فرهنگی پیشین جمهوری اسلامی ایران در پکن نیز در این سمینار، با بیان اینکه اهمیت جایگاه بین‌المللی چین بر کسی پوشیده نیست، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز به دلیل برخورداری از موقعیت جغرافیایی راهبردی، قدرت منطقه‌ای، پتانسیل‌های ترانزیتی، قدرت بالا درحوزه انرژی، برخورداری از زیرساخت‌های قابل توجه در زمینه‌های گوناگون و … از جایگاه ویژه‌ای در معادلات جهانی برخوردار است و ظرفیت‌های خوبی برای حضور و فعالیت‌های سرمایه‌گذاران چینی برای اجرای پروژه‌های بزرگ زیرساختی نظیر حمل و نقل ریلی و دیگر زمینه‌ها دارد.

در این سمینار که با حضور جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف، اساتید دانشگاه، فعالان حوزه روابط فرهنگی، تجاری و اقتصادی ایران و چین و همچنین جمعی از اعضای انجمن برگزار شد، فن هونگدا تاکید کرد که به اعتقاد او، دولت چین برای توسعه روابط و نیز اجرای تفاهم نامه ۲۵ ساله با ایران مصصم است و مقامات دو کشور باید با درک و شناخت بهتر نسبت به جایگاه یکدیگر درعرصه بین‌المللی، نگاه به منافع هر دوطرف و تقویت اعتماد متقابل، گام‌های سریع‌تری در مسیر اجرای این توافق بردارند.

وی با اشاره به اینکه برخی طرف‌های ثالث از جمله آمریکا علاقه‌ای به توسعه مناسبات تهران-پکن به ویژه اجرا شدن توافق ۲۵ ساله ندارند، گفت دوستی ایران و چین در سال‌های اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته تا جایی که حسادت برخی طرف‌ها را بدنبال داشته است.

وی با تاکید بر ضرورت تقویت شناخت سیاستمداران چین نسبت به جایگاه بین‌المللی ایران به ویژه در شرایط کنونی تحولات جهانی از جمله جنگ اوکراین، گفت: ایران یک قدرت برتر در حوزه انرژی در جهان است و همچنین نمی توان جایگاه و قدرت ایران در منطقه خاورمیانه و موقعیت جغرافیایی راهبردی آن در منطقه را نادیده گرفت.

به گزارش حوزه سیاست خارجی آژانس خبری سیاست خارجی، پرفسور فن هونگدا با حضور در سمیناری درخصوص توسعه روابط ایران و چین و تفاهم نامه ۲۵ ساله میان دو کشور که به میزبانی انجمن دوستی ایران و چین برگزار شد، به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص زمینه های گسترش روابط دوجانبه و نیز برخی موانع پیش رو پرداخت.

وی همچنین تاکید کرد: جایگاه جهانی چین را نیز نمی‌توان نادیده گرفت و ایران با توجه به رویکرد دیپلماسی موازنه، باید در نظر داشته باشد که چین جایگاهی قویتر از امروز در آینده جهان خواهد داشت.

وی با اشاره به موضوع “نگاه به شرق” به عنوان یکی از رویکردهای کلی و اصولی جمهوری اسلامی ایران، گفت: این رویکرد حتی در صورت رخ دادن تحولات تازه در روابط ایران و غرب، تغییرناپذیر است و چین به عنوان دوست روزهای سخت، همواره جایگاه خود در روابط خارجی و سیاست خارجی ایران داشت.

این کارشناس چینی با تاکید بر ضرورت فعال شدن دستگاه‌ها و نهادهای مختلف برای کمک به قرار دادن توافق ۲۵ سال در فاز اجرایی، گفت این توافق می‌تواند اساس توسعه روابط باشد اما تا زمانی که روی کاغذ باقی بماند، بیهوده خواهد بود.

پرفسور فن هونگدا با اشاره به امضای توافق هسته‌ای ایران(برجام) با طرف‌های غربی در سال‌های گذشته گفت که برخی کارشناسان و سیاستمداران چین این گونه تصور می کردند که دولت وقت ایران پس از امضای برجام، به سمت گسترش روابط با غرب تمایل پیدا کرده و رغبتی به گسترش روابط با چین ندارد و این نگاه غیردقیق چینی‌ها، نگرانی‌هایی را برای آنها درخصوص آینده روابط با ایران ایجاد کرده بود.

پرفسور فن هونگدا با اشاره به توافق نامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، گفت: در چین نیز مثل ایران نگاه‌های متفاوتی به این توافق وجود دارد و در زمان امضای این توافق، مقامات وزارت امور خارجه چین برای کسب مشورت درخصوص ایران تماس‌هایی با من به عنوان کسی که سال هاست در حوزه روابط دو کشور مطالعه می‌کند، گرفتند و من همیشه اعتقاد داشته‌ام که ایران کشوری با آینده‌ای روشن است و همواره به مقامات چینی توصیه کرده‌ام که باید نگاه ویژه به روابط با ایران داشت.

این کارشناس چینی گفت: با وجود نگاه خوشبینانه سران دو کشور به روابط، من شخصا معتقدم که روابط هنوز به جایگاه مطلوب نرسیده و شکاف‌هایی در روابط وجود دارد که باید مراقب بود این شکاف‌ها، به طعمه برای طرف‌های ثالثی که برای ضربه زدن به روابط در کمین نشسته‌اند، تبدل نشود.

وی تاکید کرد: در نظر گرفتن منافع هر دو کشور، می‌تواند اساس روابط دوجانبه خوب باشد و زمان آن فرا رسیده است که طرفین به توسعه روابط دیرینه و دوستانه خود سرعت بخشند.

دولت پکن اراده بالایی برای اجرای توافق ۲۵ ساله با ایران با رویکرد برد-برد دارد