دولت سیزدهم حل مشکلات داخلی را به وین گره نزده است

وی افزود: نکته این است که چون جمهوری اسلامی با لطف خداوند و با حمایت و پشتیبانی، تحمل و صبر مردم، این اراده را پیدا کرده بود که در برابر حقوق خود عقب‌نشینی نکند و در مقابل فشار زورگویان جهان تسلیم نشود، جسارتی پیدا کرده است که توانست مرعوب فشارها و تحریم‌های حداکثری نشود و حتی از آنها به عنوان پلکانی برای بالا رفتن و دستیابی در خودکفایی در بسیاری از عرصه‌ها، مانند حوزه‌های درمانی و امثال آن استفاده کند.

وی با اشاره به اظهارات رییس جمهور آمریکا مبنی بر شکست آمریکا در مذاکرات هسته‌ای، گفت: آمریکایی‌ها آزادند در مورد وضعیت خود هر گزارشی بدهند و هر نکته‌ای را مطرح کنند؛ چشم ما به دهان آمریکا نیست. اما واقعیت این است مذاکراتی که در چند ماه گذشته در وین اتفاق می‌افتاد نیاز ما نبود، بلکه نیاز آمریکایی‌ها بود و حالا اگر آمریکایی‌ها از این طریق نتوانند نیاز خود را برطرف کرده و احساس شکست کنند، مسئله آنهاست.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: ما الان در شرایطی نیستیم که نیازمند برجام و توافق باشیم و برای حل مشکلات داخلی، خودمان را به پدیده‌ای به نام برجام گره نزدیم. به همین خاطر شکست یا عدم شکست آمریکا برای ما موضوعیت ندارد. این مطلبی است که هم رهبر معظم انقلاب و هم رییس جمهور به آن اشاره کرده‌اند.

کوشکی با تاکید بر اینکه در واقع نکته اصلی داشتن اراده است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران این اراده را در درون خود محقق کرد، توانست از فشار تحریم‌ها به عنوان یک پیشران برای تحقق خودکفایی در عرصه‌های مختلف استفاده کند که آخرین مورد آن در حوزه کرونا، ساخت واکسن، ساخت ابزارهای درمانی برای معالجه بیماران کرونایی، دستگاه تنفس مصنوعی یا ونتیلاتور بود.

محمدصادق کوشکی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی آژانس خبری سیاست خارجی، با اشاره به شکست مفتضحانه آمریکا در قبال ایران، گفت: تحریم وقتی اتفاق می‌افتد که کشوری نتواند نیازهای ضروری خود را به صورت خود بنیاد تامین کند. اگر کشوری این امکان را پیدا کند که بتواند نیازهای ضروری خود را فراهم کند، دیگر تحریم وجود ندارد. 

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه راهبرد اساسی کشور ما در ۴۰ سال گذشته این بوده که بتوانیم به خودکفایی و استقلال برسیم، اضافه کرد: در بعضی از عرصه‌ها توانستم این موضوع را محقق کنیم و طبیعتاً در این عرصه‌ها مانند توانمندی‌های دفاعی، تحریم دیگر معنایی ندارد. اما در برخی از عرصه ها نتوانستیم به خودکفایی برسیم و در این عرصه‌ها تحریم به نوعی ما را آزار داده است. 

کوشکی در پایان با بیان اینکه مشکلات داخلی ما مربوط به تحریم‌ها نیست، گفت: بخش اعظمی از مشکلات ما مربوط نواقص و سوءمدیریت است. واقعیت این است که آنچه به ما آسیب زده، بحث تحریم‌های آمریکا نبوده، بلکه مسائل درونی باعث به وجود آمدن مشکلات جدی اقتصادی شده بود. اگر این دیدگاه تغییر کند، طبیعتاً بخش زیادی از مشکلات اقتصادی حل خواهند شد.



منبع