خراسان رضوی از محورهای مذاکرات جاری بین ایران و ترکمنستان است

رییس دفتر نمایندگی شمال و شرق وزارت امور خارجه گفت: بعد از برگزاری ششمین اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر در ترکمنستان و انجام گفت و گوهای روسای جمهور ایران و ترکمنستان، در آینده نزدیک شاهد گسترش بیشتر روابط با همسایه شمالی خواهیم بود.

بهشتی منفرد افزود: الان بسیاری از فروشگاه ها و مراکز خرید در شهرهای بزرگ ترکمنستان تولیدات ایرانی به خصوص لبنیات و دیگر محصولات تولید شده در کارخانه های خراسان رضوی را عرضه می کنند.

وی ادامه داد: ترانزیت جاده ای و ریلی، بازگشایی مرزها، فعال شدن بازارچه مرزی باجگیران، برداشت آب از سد دوستی، هماهنگی گمرکات مشترک و استفاده از ظرفیت‌های خدمات مهندسی شرکتهای ایرانی و خط سوم انتقال برق از مهمترین موارد مطروحه‌ مرتبط با این استان بوده است که بر اقتصاد خراسان رضوی به خصوص در حوزه کشاورزی و صنایع استان اثر گذار است.

محمد بهشتی منفرد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار آژانس خبری سیاست خارجی افزود: سال گذشته در سفر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه به ترکمنستان مذاکرات  دو جانبه دنبال شد که بخش مهمی از موضوعات در ارتباط با حوزه خراسان رضوی و ترکمنستان بود.

خراسان رضوی یکی از محورهای مذاکرات جاری بین ایران و ترکمنستان است

رییس دفتر نمایندگی شمال و شرق وزارت امور خارجه گفت: بنابر اظهار سفیر کشورمان نیازهای ترکمنستان خاصه در بخش ساخت و ساز و مصالح ساختمانی از خراسان رضوی تامین می شود.

بررسی آمار پنج ماهه مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و ترکمنستان نشان می دهد که از ابتدای دولت سیزدهم بیش از یک میلیون تن کالا به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار بین ایران و ترکمنستان مبادله شده است که این رقم رشدی ۸۰ درصدی را در مقایسه با بازه زمانی مشابه نشان می دهد.

بهشتی منفرد افزود: حمل و نقل ریلی از سرخس به ترکمنستان روز به روز افزایش پیدا می کند و حجم زیادی از مبادلات تجاری از طریق ریل انجام خواهد شد، علاوه بر آن هم اکنون حجم زیادی از محصولات ایرانی از طریق مرز زمینی سرخس به مقاصد ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان صادر می شود و در ادامه، این روابط تجاری بیشتر نیز خواهد شد.

ترکمنستان دارای چهار گذرگاه در ایران است که گذرگاه مرزی سرخس، لطف آباد، باجگیران (هر سه در خراسان رضوی) و اینچه برون (در گلستان) است و عمده ترددهای تجاری ریلی و جاده ای بین ۲ کشور به ترتیب از طریق گذرگاههای سرخس، اینچه برون و لطف آباد انجام می شود.



منبع

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق ۵۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد که این مرز در محدوده شهرستان های قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد واقع است.

وی اضافه کرد: با توجه به سفر رییس جمهور ایران در سال گذشته به ترکمنستان و سفر اسفند پارسال آقای “سرداربردی محمد اف” معاون وقت رییس جمهور ترکمنستان به تهران و سفر ماه قبل ایشان به عنوان رییس جمهور جدید ترکمنستان به کشورمان و همچنین سفر امروز چهارشنبه آقای دکتر رئیسی به عشق آباد می توان گفت روابط دو کشور در مسیر توسعه بیشتر قرار گرفته و مشکلات یکی پس از دیگری، در دولت سیزدهم در حال برطرف شدن است.