خاجی: تمامی تحریم ها علیه سوریه باید بدون پیش شرط سیاسی و هر گونه تبعیض رفع شود

در این ملاقات دو طرف هشتمین دور نشست قانون اساسی سوریه را به طور مفصل  بررسی  کردند و از برگزاری نهمین نشست آن در ۲۵ جولای- سوم مردادماه  استقبال کردند.

هیات جمهوری اسلامی ایران به سرپرستی  خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی در هجدهمین نشست روند آستانه با هیات جمهوری ترکیه ملاقات و آخرین تحولات سیاسی و میدانی سوریه را بررسی کردند.

خاجی در این ملاقات به حضور غیر قانونی آمریکا در منطقه شرق فرات، پایان غارت منابع طبیعی سوریه و همچنین رفتار تبعیض آمیز آمریکا در رفع تحریم‌ها علیه سوریه  اشاره و بر لزوم رفع تمامی تحریم‌ها علیه سوریه بدون پیش شرط سیاسی و هرگونه تبعیض تاکید کرد. 

مشاور ارشد وزیر امور خارجه در این ملاقات بر تزلزل ناپذیر بودن تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه تاکید کرد. 

خاجی همچنین از رفتار تبعیض آمیز آمریکا در خصوص تحریم‌ها انتقاد کرد و  رفع فوری تمامی تحریم ها را در تمام‌ سوریه خواستار شد و از فرمان عفو عمومی رئیس جمهور سوریه استقبال و آن را گامی مثبت در راستای اعتماد سازی و نشان‌دهنده رویکرد مثبت دولت سوریه در حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات ارزیابی کرد.

او با محکوم کردن تجاوزات روزافزون رژیم صهیونیستی، نگرانی جمهوری اسلامی ایران را نسبت به استمرار این حملات در سوریه ابراز کرد. 

به گزارش خبرنگار حوزه دولت آژانس خبری سیاست خارجی، در دومین روز برگزاری هجدهمین دور از نشست‌های بین المللی روند آستانه در نورسلطان قزاقستان، هیات سازمان ملل متحد با «علی اصغر خاجی» مشاور ارشد وزیر  امور خارجه و هیات همراه ملاقات و آخرین تحولات مربوط به حل و فصل سیاسی، کمیته قانون اساسی و ابعاد بشردوستانه بحران سوریه را مورد بررسی و رایزنی قرار دادند.

در این دیدار، طرفین بر لزوم تعهد به حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه تاکید کردند.



منبع

مشاور ارشد وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به آخرین تحولات بین المللی، توجه بیشتر جامعه بین المللی، سازمان ملل متحد و نهادهای تخصصی آن بر ابعاد بشردوستانه بحران سوریه و افزایش کمک ها به مردم سوریه بدون هیچگونه پیش شرط سیاسی و تبعیض را خواستار شد.