تغییر تاکتیک آقای سفیر در سفر شیراز/ «مردم انگلیس هم به ایران بی اعتمادند!» + فیلم

خبرنگار آژانس خبری سیاست خارجی کسب اطلاع کرد که چندی پیش «شرکلیف» با حضور در جلسه اتاق بازرگانی استان فارس، شرکت کرد تا پیرامون برخی مبادلات تجاری، موانع و راهکارهای آن بحث کند.

 جمعی از فعالان اقتصادی و اجتماعی استان فارس در این جلسه، انتقادهای صریحی را نسبت به اقدامات منفی انگلیس در زمینه روابط تجاری، سیاسی و … با ایران مطرح کردند.

به این ترتیب، شرکلیف برخلاف سفرای پیشین خود که تلاش می کردند زمین بازی را با پذیرش برخی اشتباهات دولت انگلیس در گذشته به نفع خود تغییر دهند، در دوره ماموریت خود صریحا تلاش می کند که دولت انگلیس را در فشار به ملت ایران محق جلوه دهد.



منبع

در بخشی از این جلسه یکی از حاضران در جلسه با اشاره به اقدامات خصمانه انگلیس علیه ملت ایران، رفتار این دولت را عامل بی اعتمادی و نگاه منفی مردم ایران عنوان می کند.

وی تبعیت محض انگلیس از آمریکا و همچنین پیشی گرفتن این کشور از آمریکا در تحریم ایران را نشانه رفتار متناقض این کشور خواند.

سفیر انگلیس در این نشست اظهار کرد: به نظر جمع حاضر مبنی بر نگاه منفی مردم ایران به انگلیس احترام می گذارد اما، معتقد است که همین نگاه از سمت مردم انگلیس نسبت به ایرانی ها در جریان است.

شرکلیف در ادامه پارا فراتر گذاشت و اظهار داشت: «شما گفتید ۹۰ درصد موانع میان دو طرف از سمت انگلیس و ۱۰ درصد از سمت ایران است؛ من به نظر شما احترام می گذارم ولی باید بگویم که بر اساس نظرم کاملا برعکس نظر شماست!»

مروری بر تجربه تاریخی نشان می‌دهد،  سفرای دولت هایی نظیر انگلیس که سابقه طولانی تخاصم با منافع ملی ایران در دوره های مختلف را داشته اند بیش از سایر همکاران خود در تهران تلاش می کنند، تا وجهه دولت انگلیس در میان اذهان نخبگان ایرانی ترمیم شود.

اما بررسی‌ها گویای آن است که «سایمون شرکلیف» سفیر انگلیس در تهران که بعد از انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم ماموریت خود را آغاز کرده، جدای از اینکه یک مامور باسابقه امنیتی است، نوع مواجهه خود با گروه های هدف در ایران را نیز تغییر داده است.