تشکیل کمیته مشترک با هدف عدم تکرار درگیری مرزی میان ایران و افغانستان

به گزارش روز دوشنبه آژانس خبری سیاست خارجی، روز گذشته و ساعاتی بعد از رویداد مرزی میان ایران و افغانستان که در منطقه هیرمند رخ داد، کاظمی قمی در صفحه توئیتر خود نوشت: پس از درگیری در منطقه هیرمند، جلسه‌ای با حضور نماینده جمهوری اسلامی و وزارت دفاع حکومت سرپرست افغانستان تشکیل شد. وزارت دفاع حکومت سرپرست، طی تماسی با نیرو های مرزی این کشور پرهیز از درگیری و تشکیل کمیته مشترک جهت عدم تکرار این دست اقدامات را در دستور کار قرار داد.

میثم برازنده  فرماندار شهرستان هیرمند نیز روز گذشته با بیان اینکه درگیری مرزی خاتمه یافته است، گفت: علت این درگیری در ناحیه مرز شهرستان هیرمند تجاوز مرزی از ناحیه طالبان به داخل خاک ایران بوده است.



منبع معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور تأکید کرد: لازم است نیروهای مرزبانی افغانستان به حدود و جغرافیای مرزی توجیه شوند و بارها این امر به مقامات افغانستان گوشزد شده است تا این موضوع باعث نشود تنش‌های محدود خلاف میل و خواسته دو طرف صورت بگیرد.

روز گذشته سید مجید میراحمدی معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به جزئیاتی درباره چگونگی رخداد مرزی بین ایران و افغانستان گفت: این موضوع با درایت و مدیریت نیروهای مرزبانی ما پایان یافت اما نیروهای مرزبانی افغانستان باید به حدود و جغرافیای مرزی توجیه شوند.