بیانیه تروئیکای اروپا یک موضع نادرست و نسنجیده در یک زمان نامناسب بود/گام‌های اجرایی برای عضویت رسمی و عملی ایران در شانگهای

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حمله واهی سایبری ایران به آلبانی گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها در معرض حملات سایبری قرار گرفته است.جای تاسف است در شرایطی که زیرساخت‌های هسته‌ای ایران مورد هجوم سایبری قرار گرفته است اما ما شاهد واکنش از سوی کشورهای مدعی نبودیم اما در مورد آلبانی در کمترین زمان شاهد بیانیه‌هایی هستیم که اثبات شدنی نیست. در ارتباط با بحث آلبانی ما مواضع خودمان را به طور صریح در این خصوص اعلام کرده‌ایم. ما مجددا تاکید می‌کنیم که هرگونه اتهام‌زنی به جمهوری اسلامی ایران در بحث حمله ادعایی سایبری به آلبانی را به طور جدی و قاطع رد می‌کنیم.

کنعانی افزود: جمهوری اسلامی ایران در روند مذاکرات جاری همه تلاش خود را به خرج داد که مبتکرانه و سازنده عمل کند و مسیر را به سمت انجام توافق باز کند. توافق یک مسیر دوطرفه است، انتظار این بود که طرف‌های مذاکره هم در این مسیر سازنده عمل کنند.

گام‌های اجرایی برای عضویت رسمی و عملی ایران در سازمان همکاری شانگهای در حال طی شدن است

ایران در روند مذاکرات جاری مبتکرانه و سازنده عمل کرد

وی ادامه داد: نقش ما در ارتباط با کنگره بزرگ اربعین نقش هم‌افزا در کنار سایر جهات و وزارتخانه‌ها و تشکل‌ها و سازمان‌های کشور بوده که در چارچوب ماموریت‌های محوله از سوی ستاد مرکزی اربعین ایفای نقش کرده‌اند و وزارت خارجه در این ارتباط فعال است. بخش برجسته نقش وزارت امور خارجه در داخل جغرافیای عراق است سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد و ۵ کنسولگری ما در این زمینه پایگاه‌ها و مراکز عملیاتی ما در درون عراق هستند که در برگزاری کنگره بزرگ اربعین از ماه‌های گذشته و در این روزها به طور جدی و سنگین ایفای نقش می‌کنند، این‌ها در میدان حضور دارند و نقش نمایندگی‌ها بسیار حائز اهمیت است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد آخرین تحولات افغانستان گفت: دانشجویان و دانش آموزان دختر افغانستان از تحصیل باز مانده‌اند،جمهوری اسلامی ایران همواره تسهیلات زیادی را در اختیار این دانش آموزان قرار داده است اما امکانات ایران محدود است، ولی در عین حال مسؤولیت جامعه بین‌المللی نیز وجود دارد. لذا یکی از مناسبات ایران با هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان تامین مایحتاج مردم افغانستان است.جمهوری اسلامی ایران همواره پذیرای حجم زیادی از آوارگان افغانستان بوده و سال‌ها پذیرای چند میلیون آواره افغانستانی است. همچنین در یک سال گذشته میزان زیادی به جمع خواهران و برادران افغانستانی اضافه شده است. بسیاری از امکانات ملی خود را در اختیار شهروندان افغانستانی قرار دادیم. 

وی ادامه داد: در باب امور پادمانی جمهوری اسلامی ایران به همان اندازه که حامی ثابت قدم خلع سلاح هسته‌ای بود و هست، به همان میزان هم نسبت به عدم اشاعه متعهد و پایبند است و در عین حال از اجرای غیر تبعیض‌آمیز و بی‌طرفانه نظام پادمان‌ها توسط آژانس تاکید می‌کند.

وی اضافه کرد: ما تاکید می‌کنیم که اگر اراده سیاسی در طرف مقابل وجود داشته باشد، برای دستیابی به یک توافق مبتنی بر مذاکرات انجام شده و توافقی که در روند مذاکرات صورت گرفته و متونی که تبادل شده است زمینه برای دستیابی به یک توافق همه جانبه تامین کننده منافع و مصالح متقابل فراهم است.

در خصوص عربستان سعودی تاکید ما بر اتخاذ رویکردهای سازنده است

از استمرار و تحکیم روند آتش بس در یمن حمایت می‌کنیم

وی در پاسخ به سوالی در مورد نیاز اروپا به انرژی و صدور بیانیه سه کشور اروپایی و پاسخ ایران گفت:جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک بازیگر بسیار مهم و برجسته در حوزه بازار بزرگ انرژی این توانمندی را دارد که بخشی از نیاز بازارهای جهانی را برای کسانی که علاقمند هستند از این ظرفیت استفاده کنند تامین کند.

کنعانی عنوان کرد:‌ این آمریکا است که باید برای بازگشت به روند توافق اثبات کند که یک عضو قابل اعتمادی است، این دولت آمریکا که باید اثبات کند یک رژیم قانون گریز و بحران‌آفرین نیست، این آمریکا است که باید اثبات کند به هنجارهای بین‌المللی پایبند است و به نرم‌های بین‌المللی احترام می‌گذارد.

منتظر دریافت پاسخ رسمی از آمریکا هستیم/ ایران در پاسخ جدید خود، مطالبات جدیدی را طرح نکرده است

کنعانی افزود: ما برخوردهای دوگانه و استفاده از استانداردهای دوگانه را در مباحث مربوط به قضایای سایبری به طور جدی رد می‌کنیم و این را تقبیح می‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران کشوری است که بارها در معرض حملات سایبری قرار گرفته است و در این زمینه به طور ضمنی برخی طرف‌های مدعی نقش خود را اعلام کرده‌اند.جای تاسف است که دولت آلبانی به عنوان کشوری که میزبان یک سازمان معلوم‌الحال و سازمان نشاندار تروریستی شده ادعاهایی را علیه جمهوری اسلامی ایران با زمینه‌سازی طرف‌های دیگری را مطرح می کند که به نظر می‌آید از ابتدا یک سناریوی طراحی شده است.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: وزارت امور خارجه در سطوح مختلف برای پیگیری‌ها اقدام عمل کرده و امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان در این ایام دو بار با همتای عراقی خود گفت‌وگوی تلفنی انجام داده و از تلاش‌های دولت عراق برای میزبانی و کمک برای رفع مشکلات قدردانی کرد.

وی ادامه داد: توصیه ما به شرکای اروپایی روند گفت‌وگوهای وین این است که مسیر سازنده را در پیش بگیرند و خطای گذشته را جبران کنند و در یک مسیر سازنده و متکامل تلاش کنند که مسیر برای توافق باز شود. جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری سازنده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده و اعلام می‌کند و همچنین آمادگی دارد در مسیر زدودن تصاویر ساختگی و غیرواقعی درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران با آژانس همکاری کند.

وی افزود: برخی از کشورها، اعتبار آژانس را قربانی دیدگاه‌ها و منافع سیاسی خود نکنند. ایران به طور طبیعی انتظار یک رویکرد سازنده از آژانس و اعضای شورای حکام  دارد و امیدواریم مدیرکل آژانس نقش حرفه‌ای خود را ایفا کند.

کنعانی بیان کرد: ما معتقد هستیم که آمریکا و اروپا به ویژه صادرکنندگان سه‌گانه بیانیه اخیر باید اثبات کند که در روند مذاکره به نرم‌های بین‌المللی پایبند هستند و مشخصا اینکه منافع رژیم صهیونیستی را در اولویت تصمیم‌گیری سیاسی خود قرار نمی‌دهند.

وی درباره موضوع آزادی خدمه دو نفتکش یونانی گفت: اطلاع کافی درباره این موضوع ندارم. اما انتظار می‌رود در سایه ارتباطاتی که میان دو کشور وجود دارد در آینده شاهد اتفاقات مثبتی در این ارتباط باشیم اما این موضوع در دست مقامات و طرف‌های ذیصلاح در این کشور است. در خصوص بحث آزادی تا این لحظه خبر رسمی و تایید شده‌ای ندارم.

وی تاکید کرد:آن چیزی که می‌تواند به ایجاد ثبات در منطقه کمک کند، توجه به مصالح ملی و عمومی منطقه‌ است. ما همواره تأکید کردیم که آمادگی داریم با کشورهای همسایه و دوست در منطقه تعامل و گفت‌وگو کنیم لذا اتخاذ سیاست‌های غیرسازنده و غیراصولی در مسیر مذاکرات کمک کننده نیست.در مورد عربستان هم با توجه به نگاه ایران برای استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای وارد گفت‌وگو با آن‌ها شدیم که در پنج مرحله ادامه یافت و توافقاتی حاصل شد. تاکید ما بر اتخاذ رویکردهای سازنده است و ایران به هر اقدام و گام سازنده‌ای به صورت متناسب پاسخ خواهد داد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی آژانس خبری سیاست خارجی، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری خود با خبرنگاران که در محل وزارت امورخارجه برگزار شد، گفت: امسال به دلیل برخی مشکلات از جمله گرمای کم سابقه هوا، سیل عاشقان از ایران و اقصی نقاط جهان راهی سرزمین عراق شده و در مسیر رسیدن به کربلای معلی هستند، این یک اتفاق باشکوهی است.از میزبانی شایسته و کریمانه دولت و ملت  عراق از زائران اربعین حسینی از جمله زائران ایرانی تشکر و قدردانی می‌کنیم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یک کشور مهم و منطقه‌ای دارای منابع مهم انرژی و ظرفیت‌های اقتصادی است و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال – جنوب دارای ظرفیت‌های زیادی است که می‌تواند در راستای یکی از اهداف مهم سازمان قرار بگیرد. عضویت در این سازمان مصلحت دوسویه است هم برای ایران و هم برای کشوری که با ظرفیت‌های خود در جهت اهداف متنوع اقتصادی، تجاری، بازرگانی و ترانزیتی این سازمان و اهداف مربوط به انرژی سازمان قرار بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما متاسف هستیم که طرف‌های مقابل به جای توجه به منافع ملی و به جای تلاش برای حفاظت از یک مکانیسم دیپلماسی چندجانبه برای حل و فصل اختلافات، منافع یک رژیم قانون‌شکن را و غیرپایبند به نظام جامع پادمانی را بر منافع خودشان و منافع و مصالح بین‌المللی ترجیح می‌دهند.

وی افزود: ایران در پاسخ داده شده به هماهنگ کننده اتحادیه اروپایی به هیچ عنوان موضوعات جدیدی که مانع شکل‌گیری توافق و مانع جمع‌بندی توافقات شود را مطرح نکرده و مطالبات جدی در آنجا طرح نکرده است. اما اینکه طرف‌های مقابل برای امتیازگیری می‌خواهند به جنگ روانی متوسل شوند و به زیاده‌خواهی روی بیاورند بسیار طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران نه به زیاده‌خواهی تمکین می‌کند و نه از خطوط قرمز خود عبور می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد توافق ایران، روسیه و آذربایجان و تکمیل شدن مسیر کریدور شمال – جنوب و خط راه آهن رشت – آستارا گفت: معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در این زمینه اطلاعات کافی دادند. در بحث تکمیل مسیر ترانزیتی و مسیر ریلی در رشت – آستارا توافقی بین سه کشور وجود دارد که باید تکمیل شود. در حال حاضر چشم انداز آتی دلگرم کننده است و مسیری است به نظر بسیاری از متخصصان به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ زمان در نقل و انتقال کالا مقرون به صرفه‌ است لذا اراده مشترکی بین ایران، آذربایجان و روسیه برای تکمیل قسمت‌های باقیمانده وجود دارد.

کنعانی در مورد تحولات اخیر یمن و سفر محمد عبدالسلام به تهران اینطور گفت: ایران موافق استمرار و تحکیم روند آتش بس در یمن هستیم اما آن چیزی که می‌تواند به تحکیم روند آتش بس کمک کند، رفع محاصره یمن و تامین مایحتاج ملت تحت محاصره یمن است.

کنعانی در مورد راهپیمایی بزرگ اربعین اظهار کرد: مسئولیت کشوری بر عهده ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور است و وزارت امور خارجه به عنوان یکی از اعضای مهم و موثر در ستاد مرکزی اربعین نقش خود را ایفا کرده و در حال ایفای نقش است.

هرگونه اتهام زنی در مورد ادعای حمله سایبری به آلبانی رابه طور جدی رد می‌کنیم

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: روند عضویت در حال تکمیل شدن است و در نشست آتی یادداشت تعهدات ایران برای جایگاه عضو سازمان به صورت رسمی امضا خواهد شد. 

پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای نشست امروز شورای حکام ارائه نشده است/امیدواریم مدیرکل آژانس نقش حرفه‌ای خود را ایفا کند

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا مذاکرات وین به بعد از انتخابات کنگره در آمریکا موکول شده است، اظهار داشت: تا این لحظه چنین درخواستی را دریافت نکرده‌ایم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد جزییات نشست سران شانگهای در سمرقند افزود: این اجلاس فرصت خوبی برای انجام دیدارهای دوجانبه است. جزییات را نهاد ریاست جمهوری اطلاع رسانی می‌کند. 

این خبر در حال تکمیل است..



منبع

خبر تایید شده و رسمی مبنی بر آزادی دو نفتکش یونانی ندارم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اما تاکید می‌کنیم که همکاری با آژانس هم در مسیر حقوق است و هم در مسیر تکالیف. جمهوری اسلامی ایران همانطور که تکالیفی دارد حقوقی هم دارد این دو در کنار یکدیگر معنا و مفهوم پیدا می‌کنند.

کنعانی بیان کرد: نکته جالب این است که جمهوری اسلامی ایران قبلا به دولت آلبانی پس از طرح این ادعا اعلام کرد که به لحاظ فنی آمادگی دارد به دولت آلبانی کمک کند برای اینکه ابهامات مرتبط با این موضوع را برطرف کند و توانمندی‌های خود را در حوزه سایبری برای روشن شدن ابعاد موضوع در اختیار قرار دهد.دولت آلبانی در سناریویی قرار گرفته که طراح آن طرف‌های ثالثی هستند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد پاسخ طرف مقابل به پاسخ اخیر ایران و همچنین اظهارات بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفت:پاسخ ایران قبلا داده شد و در این ارتباط منتظر دریافت پاسخ رسمی هستیم. مقامات دولت آمریکا ضرورت دارد رفتار سازنده‌ای را برای دستیبابی به توافق در پیش بگیرند، ما بارها تاکید کرده‌ایم و مجددا تاکید می‌کنیم کشوری که به طور یک جانبه از توافق امضا شده در سال ۲۰۱۵ میلادی خارج شده و مانع دستیابی به یک توافق مبتنی بر منافع مشترک در روند توافق شده است و با اعمال تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه و غیرمنطقی هزینه‌های زیادی را بر دولت و ملت ایران تحمیل کرده است، حق ندارد اکنون در مقام مدعی قرار بگیرد و ژست طلبکارانه به خود بگیرد.

کنعانی در مورد نشست شورای حکام آژانس و احتمال صدور قطعنامه علیه ایران گفت: تا آنجا که اطلاع داریم پیش نویس قطعنامه‌ای در شورای حکام و  آژانس در مورد ایران ارائه نشده  است.ما انتظار یک رویکرد سازنده از آژانس و شورای حکام را داریم و معتقد هستیم که هرگونه اقدام غیرسازنده در آژانس نتیجه غیرسازنده خواهد داشت.

کنعانی در مورد نشست سران شانگهای در سمرقند و عضویت دائم ایران اظهار داشت: گام‌های اجرایی برای عضویت ایران در این سازمان در حال طی شدن است. این سازمان به عنوان سازمانی چندجانبه و منطقه‌ای دارای ظرفیت‌های زیادی در حوزه‌های اقتصادی، فنی و ترانزیتی و انرژی است.

بسیاری از امکانات ملی خود را در اختیار شهروندان افغانستانی قرار دادیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: موضوعی که مطرح می‌کنند مربوط به مباحث فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اثبات شده و ماهیت فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران صلح‌آمیز است. جمع‌بندی سال ۲۰۱۵ میلادی سال امضای توافق و بعد از آن گزارش‌های مکرری که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داد دال بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران بود.

کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد رویکرد اخیر عربستان و حمایت از اقدام دولت آلبانی در قطع روابط با ایران اظهار داشت: کشورهای منطقه نیازمند اتخاذ تدابیری به منظور تقویت صلح و آرامش در منطقه هستند و این موضوع نیازمند ثبات و زمینه ساز توسعه اقتصادی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: ما همواره تاکید کرده‌ایم که آژانس هم باید به وظایف خود به صورت حرفه‌ای و فارغ از فشار طرف‌های ثالث به خصوص در ارتباط با اتهامات بی‌اساسی که از سوی یک رژیم غیرپایبند و غیر عضو در نظام جامعه پادمان‌ها ارائه شده است، اجتناب کند.جای تاسف است که صادرکنندگان سه‌گانه این بیانیه به جای پاسخ مثبت به اقدامات سازنده جمهوری اسلامی ایران در مسیر دستیابی به توافق و به جای تشکر و قدردانی از نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تحت تاثیر و فشارپذیری از سوی رژیمی قرار گرفته‌اند که عضو هیچ کدام از نظام‌های جامع پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیست و متأسفانه در مسیر رویکرد غیرسازنده قرار گرفته است.

سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد: اما در ارتباط با موضع تروئیکای اتحادیه اروپایی ما موضوع خودمان را قبلا رسما اعلام کرده‌ایم، این اقدام یک موضع نادرست و نسنجیده در یک زمان نادرست بود و همانطور که قبلا تاکید کردیم ناشی از محاسبات نادرست طرف اروپایی بود.