بن‌بست‌شکنی گفت‌وگوهای تهران در مذاکرات

اظهارات جوزف بورل،مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا و همچنین حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان در نشست خبری روز گذشته نشان داد که برآیند گفت‌وگوهای مفصل در تهران، مثبت بوده است و در این گفت‌وگوها که با حضور امیرعبداللهیان و علی باقری مذاکره کننده ارشدکشورمان از طرف ایران و جوزف بورل و انریکه مورا از طرف اتحادیه اروپا برگزار شده است، طرفین موضوعات مربوط به سرگیری از گفت‌وگوها در یکی از پایتخت‌های منطقه‌ای را مورد بررسی قرار دادند. گفت‌وگوهایی که طبق شنیده‌های خبرنگار آژانس خبری سیاست خارجی احتمالا با میانجیگری یا تبادل پیام مذاکره کننده اتحادیه اروپا بین تیم های ایرانی و آمریکایی باشد.

در همین خصوص امیرعبدالهیان تاکید کرد که «گفت‌وگوهای مفصل، عمیق و دقیقی را درخصوص مطالبات جمهوری اسلامی ایران داشته و به آقای بورل تاکید کردیم ما آمادگی داریم که در روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم.»

در همین راستا، خبرنگار آژانس خبری سیاست خارجی اطلاع یافت که این نقشه راه با واکنش مثبت طرف‌های غربی مواجه شده است اما با این وجود آمریکایی‌ها به تصویب قطعنامه اصرار کرده و به جای کمک به حل مسائل، کلاف مذاکرات را پیچیده‌تر کردند.

جوزف بورل نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا هم اظهار داشت: «برای ما مهم بود که به ایران بیایم و هنوز سفر ما تمام نشده است و جلسه دیگری خواهم داشت.هدف اصلی سفر من شکستن بن بست برجام و کم کردن تنش ها است.»

بر اساس اظهارات وزیر خارجه کشورمان آنچه که برای تهران اهمیت دارد، انتفاع اقتصادی از برجام است و هر آنچه که به نفع ایران از توافق را تحت شعاع قرار بدهد، از منظر تهران غیرقابل قبول خواهد بود.

اما در ادامه کار از طریق تعاملات تهران با اتحادیه اروپا، زمینه از سرگیری مذاکرات فراهم شد، که به نظر می‌رسد اساسا آن نقشه راه و جدول زمانی است که جمهوری اسلامی ایران ارائه کرده است. به عبارتی تهران با ابتکار عمل خود از یک شرایط تنش‌آلود را به سمت دیپلماسی سازنده سوق داد. 

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی آژانس خبری سیاست خارجی، گشایش در مذاکرات وین، دوباره به واسطه ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاده است، قبل از تصویب قطعنامه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، وزیرخارجه ایران در سفر هند از ارائه نقشه راهی توسط تهران برای حل موضوعات باقی مانده و رسیدن به توافق خبر داده است.

همچنین بورل در ادامه عصر دیروز دیداری با علی شمخانی داشت.

از همین رو باید در طی روزهای آینده و با از سرگیری حضوری مذاکرات دید که آیا آمریکایی‌ها به تصمیم جدی که مبتنی بر رویکرد واقع‌بینانه باشند، خواهند رسید یا خیر.



منبع

باتوجه به تحولات رو به جلو و مثبت در تهران، اکنون نوبت واشنگتن است که تکلیف خود را در خصوص بازگشت به تعهدات برجامی خود مشخص نمایند.

این درحالی است که سفر بورل به تهران چند ساعت بعد از دیدار او با رابرت مالی نماینده آمریکا در مذاکرات وین صورت گرفت. انریکه مورا معاون بورل در توئیتر خود، عکسی از دیدار غیر رسمی خود، جوزپ بورل و رابرت مالی در رستورانی در بروکسل منتشر کرد و گفت که گفت‌وگوهایی درباره برجام داسته‌اند.