باقری: بزرگترین نقض حقوق بشر، سیاست‌زده کردن آن است

زیر پا گذاشتن حقوق ملت‌های مستقل، جزء لاینفک سیاست خارجی آمریکا است

به گزارش خبرنگار سیاسی آژانس خبری سیاست خارجی، علی باقری در چهارمین کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری، گفت: امروز حقوق بشر دستاویز و ابزاری برای گسترش و نهادینه سازی سلطه و سیطره یکجانبه‌گرایی آمریکایی است. به همین دلیل نقض فاحش حقوق بشر در فلسطین به بهای از دست دادن جان هزاران انسان در طول هفت دهه گذشته و به قیمت از دست دادن جان مال و زیرساخت مردم یمن تمام شده است.

باقری گفت: آنها تحریم‌ها را به یک روایت دیگری در منظر جهانی ارائه می‌دهند و این وظیفه ما است که واقعیت و سرشت بنیانی این نوع تجاوزگری‌ها را در قالب دو عرصه مهم تروریسم و تحریم نشان دهیم.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه اضافه کرد: بر این است تقابل و مواجهه‌ای که بین تفکر انقلاب اسلامی به عنوان مبدع، مبتکر و پیشرو در حکمرانی دینی با پرچم مردم‌سالاری اسلامی در تقابل با تفکر لیبرالیسم که پرچم یکجانبه‌گرایی آمریکایی جلو می رود، میدان اصلی مقابله در موضوع حقوق بشر است.  

وی ادامه داد: در مقابل تفکر انقلاب اسلامی قرار دارد. مبنای سیاست‌های تفکر انقلاب اسلامی بر اساس صیانت از حقوق انسانها و حقوق بشر است. غربی‌ها با برجسته کردن یک یا دو موضوع در مورد یک یا دو نفر و با ضریب دادن در ساحت رسانه آن را به یک مسأله ملی و بین‌المللی تبدیل می‌کنند ولی حقوق یک ملت را به طور کامل زیر پا می‌گذارند.  

معاون سیاسی وزیر امور خارجه اضافه کرد: زیر پا گذاشتن حقوق ملت‌های مستقل، جزء لاینفک سیاست خارجی آمریکا است و همین مقابله با یکجانبه گرایی، جهاد مقدس برای ائتلای حقوق انسانها در گستره گیتی است.

وی یکی از ارکان نقض حقوق بشر را تحریم عنوان کرد و گفت: تحریم یکجانبه در واقع یعنی هدف قرار دادن همه انسان‌ها بدون هیچ استثنایی و مجازات همه انسان‌ها بدون هیچ دلیلی. تحریم که آمریکایی‌ها علیه مردم مستقل از جمله مردم ایران در طول دهه‌های گذشته و به ویژه یک دهه گذشته اعمال کردند، دقیقاً مجازات همه مردم بدون استثناء است.

باقری تصریح کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها تاکید کرده‌اند که قدرت آمریکا در حال افول است، دقیقاً یکی از زیرساخت‌های اساسی آن موضوع حقوق بشر است. آمریکایی‌ها اساساً هیچ ارزش و شأنی برای حقوق انسان و ملت‌ها قائل نیستند. ملاک برای آنها تنها منافع خودشان است. منافع باند قدرت و ثروتی که در هیات حاکمه آمریکا حکمرانی می‌کند.  

وی گفت: آمریکایی‌ها ادعا می‌کردند که مدافع حقوق مردم افغانستان هستند اما حاصل ۲۰ سال حضور و نقش‌آفرینی و فعالیت آنها و نیروهای هم‌پیمان آنها در افغانستان نه امنیت، نه توسعه و نه دموکراسی بود.  

بزرگترین نقض حقوق بشر، سیاست‌زده کردن آن است

باقری تاکید کرد: یکجانبه گرایی آمریکا درگیر یک پارادوکس هویتی و وجودی است. چرا که از یکسو لازمه سلطه و سیطره آمریکا نقض حقوق ملت‌ها است و از سوی دیگر زیرپا گذاشتن حقوق ملت‌ها مانند موریانه زیرساخت یکجانبه گرایی را میان ملت‌ها از بین می‌برد.

باقری با بیان اینکه حقوق انسان و انسان، زیرساخت حکمرانی دینی است، گفت: انسان در تفکر دینی یک تقدس و یک ویژگی بی‌بدیل دارد. بر اساس تعالیم دینی ما جان و حیات یک انسان برابر جان و حیات همه انسان‌هاست یعنی همه انسان‌هایی که در طول تاریخ آمدند و خواهند آمد و اگر یک انسان به ناحق کشته شود به معنی این است که همه انسان‌ها کشته خواهند شد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه، تحریم و تروریسم را دو رکن اساسی حقوق بشر آمریکایی دانست و اضافه کرد: اگر این دو رکن را از آنها بگیریم، شاید دیگر نتوانند اینگونه سیطره و توطئه خود را امتداد دهند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه بیان کرد: صیانت از حقوق انسانها و ملتها از مؤلفه‌های اصلی و محوری مکتب شهید سلیمانی که در گفتمان و جریان مقاومت متبلور است.



منبع

باقری تصریح کرد: سرشت خودبرتربینی آمریکایی‌ها هیچ حد و مرزی برای حقوق ملت‌های مستقل قائل نیست. به همین جهت است که با قاطعیت می‌توان ادعا کرد که در جهان امروز هیچ ملتی نیست که طعم تلخ حقوق بشر آمریکایی را نچشیده باشد.  

وی فلسطین را دایره المعارف حقوق بشر آمریکایی دانست و افزود: در حالی که طبق همه قواعد و مقررات بین‌المللی اقلام بشردوستانه در هیچ شرایطی قابل تحریم نیست اما در حقوق بشر آمریکایی تحریم غذا و دارو ممنوع نیست.  

معاون سیاسی وزارت امور خارجه افزود: آمریکایی‌ها مقاومت را به تروریسم ترجمه می‌کنند برای اینکه یک مقابله در افکار عمومی ایجاد کنند در صورتی که مقاومت یعنی مبارزه با اشغالگری، تجاوزگری، مبارزه برای استقلال، تغییر دادن سرنوشت. همه این مبارزات که در قالب یک تفکر و گفتمان مقاومت شکل می‌گیرد، در سرشت انسانی یک مبارزه مقدس است که ارزش دارد انسان جانش را هم برای آن بدهد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ادامه داد: بزرگترین نقض حقوق بشر، سیاست‌زده کردن حقوق بشر است. برای انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران، انسان بماهو انسان موضوعیت دارد. براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران انسان صرف نظر از دین، ملیت، قوم زبان و رنگ، موضوع اصلی و محوری حقوق بشر است.