ایران یکی از ظرفیت های حل بحران انرژی اروپا است

ادامه دارد…



منبع

کنعانی افزود: تا زمانی که دولت سوریه از ایران درخواست کمک کند، ایران از کمک های دریغ نخواهد کرد.

بسته شدن پرونده پادمانی برای ایران مهم است

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در مورد ادعای رژیم صهیونیستی برای حمله به نیروهای ایرانی در سوریه گفت: اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی علیه زیر ساخت های سوریه همچنان ادامه دارد و با حمایت آمریکا انجام می‌شود.معتقدیم کلیه اقدامات رژیم صهیونیستی غیرقانونی و نامشروع است و ادعای رژیم جعلی مبنی بر اینکه به پایگاه های ایران حمله کرده است پوچ و بی اساس و باطل است.حضور ایران در سوریه مستشاری است و این ادعاها باطل است.

سخنگوی وزارت خارجهبا اشاره به بحران اوکراین و مشکلات اروپایی ها در بحث انرژی گفت: در صورت دستیابی به توافق در وین، ایران می‌تواند یکی از ظرفیت‌ها برای کشورهای اروپا باشد.

مهم‌ترین دستور کار وزارت خارجه در مذاکرات، اخذ تضمین است

ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله به پایگاه های ایران پوچ و بی اساس است

وی افزود:  بر اساس همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است بارها بازرسان آژانس به ایران سفر کرده و بارها فعالیت های صلح آمیز هسته‌ای ایران را مورد تایید کرده‌اند.

وی ادامه داد: ایران برای اینکه نقش خودش را برای مذاکرات برجام ایفا کند دیدگاه‌های خودش را مطرح کرده است و منتظر پاسخ دولت آمریکا است.

وی در مورد درخواست اروپایی ها از ایران برای کمک به حل مشکل کمبود انرژی، گفت: به طور طبیعی ایران به دلیل برخورداری از منابع غنی نفت و گاز یکی از منابع مهم انرژی است و ایران در زیر سایه تحریم ها حضور خود را در بازار انرژی حفظ کرده است و معاملات نفت با شرکای ایران ادامه دارد.

کنعانی با بیان اینکه مهم ترین دستور وزارت‌امورخارجه در مذاکرات، اخذ تضمین است، گفت: هر توافقی و اتفاقی شکل بگیرد اگر تضمینی وجود نداشته باشد، امکان دارد مجددا نقض شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی آژانس خبری سیاست خارجی، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با خبرنگاران که در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، در پاسخ به سوالی در مورد لغو تحریم ها در صورت توافق احتمالی گفت: لغو کامل تحریم ها علیه دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران از اهداف اساسی بین ایران و طرف‌های برجام است. متن پیشنهادی از سوی هماهنگ کننده اروپایی به ایران داده شده و پاسخ ایران ارائه شد و پاسخ طرف آمریکایی با تاخیر ارسال شد.

بارها اتهامات مختلفی مطرح شد که یکی از آن ها اتهامات از سوی رژیمی است که خودش متهم است لذا نمی‌توان این اتهامات را مورد قبول قرار دارد. ما همواره با آژانس همکاری کرده و همیشه تلاش کرده‌ایم به صورت حرفه ای با آژانس همکاری کنیم. بنابراین بحث بسته شدن پرونده پادمانی هم برای ایران مهم است.

غرب اراده سیاسی داشته باشد، دستیابی به توافق امکان پذیر است

وی افزود: چنانچه در طرف مقابل اراده سیاسی وجود داشته باشد و سازنده عمل کند و نگاه رو به جلو داشته باشد، دستیابی به توافق امکان پذیر است.پاسخ ایران منطقی و سازنده بوده است لذا اگر طرف مقابل چنین اراده ای داشته باشد،دستیابی به توافق امکان پذیر است.

آژانس انرژی اتمی باید از رفتار سیاسی دور شود

وی تصریح کرد: موضوع تضمین دو وجه دارد یک وجه تضمین، تضمین لغو تحریم ها است تا ایران به طور کامل از انتفاع اقتصادی برخوردار شود و بحث دیگر بحث دور کردن آژانس انرژی اتمی از رفتار سیاسی است چراکه این موضوع باعث ایجاد خلل می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تضمین‌ها گفت: جمهوری اسلامی تلاش کرد، متن توافق را  قوی تر کند و واقعیت امر این است که ایران سازنده عمل کرد و حرکت ما رو به جلو داشت.

ایران یکی از ظرفیت های حل بحران انرژی اروپا است

کنعانی اظهار داشت:ما برای اینکه به پایان خوش این ماراتن کمک کنیم تا به منافع و مصالح ملی دست پیدا کنیم،در راستای تثبیت چارچوب های بین المللی، مسئولانه گام برداشتیم و دیدگاه های خود را به طرف اروپایی منتقل کردیم.