ایران و روسیه بر اهمیت اجرایی شدن کلیه توافقات آستانه تاکید کردند

همچنین در جریان این نشست، هیات‌های عراق و لبنان نیز دیدارهای جداگانه‌ای با هیات ایرانی انجام دادند و در خصوص مسائل سوریه و منطقه به گفت وگو و تبادل نظر پرداختند.



منبع

وی با انتقاد از رویکرد غرب در اجرای توافقات و قطعنامه‌های صورت گرفته بویژه قطعنامه ۲۵۸۵، بر لزوم بازنگری غربی‌ها در مواضع و سیاست‌هایشان و عدم سیاسی کردن کمک‌های بشردوستانه به سوریه تاکید کرد.

وی تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به فرودگاه دمشق که منجر به خسارت وسیع و متوقف شدن فعالیت آن گردید را محکوم کرد و از تداوم حملات رژیم که منجر به آسیب دیدن زیرساختارهای شهری سوریه می‌شود ابراز نگرانی کرد.

علی اصغر خاجی ضمن انتقاد از رفتار کشورهای غربی بویژه آمریکایی‌ها در سیاسی کردن کمک‌های بشردوستانه، خواستار عملی شدن آنها بدون هرگونه رفتار تبعیض آمیز در این خصوص شد.

لاورنتیف فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه در این ملاقات با تاکید بر مواضع مشترک دو کشور ایران و روسیه در سوریه، از گسترش همکاری‌های دوجانبه در این خصوص استقبال کرد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی آژانس خبری سیاست خارجی،   هیات جمهوری اسلامی ایران در نخستین روز برگزاری هجدهمین دور از نشست‌های بین المللی روند آستانه در نورسلطان قزاقستان به سرپرستی علی‌اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی با هیات روسیه ملاقات و آخرین تحولات سیاسی و میدانی سوریه را مورد بررسی قرار دادند.

مشاور ارشد وزیر امور خارجه در این نشست، با اشاره به آخرین تحولات بین المللی و تاثیرات آن بر سوریه، بر اهمیت و اراده مشترک کشورهای ضامن در آستانه در حل وفصل مسالمت‌آمیز بحران سوریه تاکید کرد.

در این ملاقات دو طرف بر اهمیت اجرایی شدن کلیه توافقات آستانه از جمله احترام به تمامیت ارضی، یکپارچگی و حاکمیت ملی سوریه تاکید کردند.