ایران-ترکمنستان، روی ریل توسعه مناسبات تجاری-اقتصادی

بروس پنر کارشناس آسیای مرکزی گفت که برنامه سفر رسمی سردار بردی محمداف به ایران همسایه عمدتاً بر روابط اقتصادی و تجاری متمرکز بود.

ایران-ترکمنستان، روی ریل توسعه مناسبات تجاری-اقتصادی

سردار بردی محمداف نیز به نوبه خود خاطرنشان کرد که مذاکرات بین هیئت های عالی رتبه ترکمنستان و ایران موفقیت آمیز بوده است. رئیس جمهور همچنین افزود: مذاکرات با رئیس جمهور ایران به گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی اختصاص داشت.

بیانیه مشترک 

ترکمنستان رو (turkmenistan.ru) هم نوشت:  هواپیمای  رئیس جمهوری ترکمنستان  مزین به پرچم دو کشور دوست در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست. موکب رئیس جمهور ترکمنستان ازفرودگاه به سمت اقامتگاه اختصاص داده شده به وی در مجموعه کاخ سعدآباد حرکت کرد.

قبل از  سفر رئیس جمهور ترکمنستان، دیدارهای دوجانبه اعضای هیئت دولت ترکمنستان با روسای وزارتخانه ها و ادارات ذیربط ایران در تهران برگزار شد.

همچنین در بیانیه ای مشترک طرفین بر تعهد خود به توسعه و تقویت بیشتر روابط دوجانبه بر اساس اصول دیرینه دوستی، حسن همجواری، احترام متقابل و داشتن ماهیت استراتژیک تاکید کردند.

ایران-ترکمنستان، روی ریل توسعه مناسبات تجاری-اقتصادی

خبرگزاری رسمی دولت ترکمنستان  نیز نوشت این گفت وگو که در فضای دوستی و تفاهم متقابل انجام شد، سران کشورها در مورد طیف گسترده ای از موضوعات همکاری های دوجانبه و همچنین در مورد موضوعات منطقه ای و بین المللی مورد علاقه دوجانبه تبادل نظر کردند.

 به گزارش روز شنبه آژانس خبری سیاست خارجی سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان  در تاریخ ۱۴ تا ۱۵ ژوئن ۲۰۲۲ مصادف با ۲۴ تا ۲۵ خرداد به دعوت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در یک سفر رسمی به تهران سفر کرد.

بروس پنر، کارشناس آسیای مرکزی، درباره اهمیت روابط بین مسکو و تهران برای عشق آباد در مصاحبه ای با رسانه های محلی گفت: سفر بردی محمدوف به ایران و روسیه فرصت جدیدی برای عشق آباد ایجاد کرد تا روابط با تهران و مسکو را توسعه دهد.

ایران-ترکمنستان، روی ریل توسعه مناسبات تجاری-اقتصادی

رئیس جمهور ترکمنستان همچنین از رئیسی و دولت ایران برای حمایت از ابتکارات ترکمنستان در عرصه بین المللی تشکر کرد.

سایت ترکمنی بیزینس نیز نوشت با حضور دو رئیس جمهور ۹ تفاهم نامه  به امضای وزیران و مقامات ذیربط دو کشور رسید.  

سایت دولت ترکمنستان (mfa.gov.tm) نیز به نقل از آیت الله  سید ابراهیم رئیسی نوشت: باید همکاری های دو کشور در زمینه های اقتصادی، تجاری، آب، برق و گاز بیشتر شود.

رئیس جمهور ایران روابط مشارکت با کشورهای منطقه خزر را یکی از مهمترین زمینه های همکاری در سیاست خارجی خواند. وی تاکید کرد که ایران از نشست ششم سران خزر که در پایتخت ترکمنستان برگزار می شود، حمایت می کند.

ایران و ترکمنستان برای ۲۰ سال آینده آماده مشارکت دوجانبه هستند
سایت ترکمنستانی(arzuw.news)  نیز نوشت: همانطور که رئیسی، رئیس جمهوری ایران در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با رئیس جمهور ترکمنستان گفت، طرفین به طور جدی در صدد ادامه و تقویت مشارکت دوجانبه هستند. این امر با امضای ۹ تفاهم نامه در تعدادی از حوزه های مختلف تایید شد.

رئیس جمهوری ایران با تاکید بر اینکه ایران و ترکمنستان برای توسعه بیشتر روابط جدی هستند، گفت: ایران مصمم است سند همکاری ۲۰ ساله با ترکمنستان را امضا کند.

سردار بردی محمداف برای اولین بار به عنوان رئیس جمهور به تهران سفر کرد. بردی محمداف در اسفند سال گذشته نیز به عنوان معاون کابینه وزیران دولت در راس یک هیئت به ایران سفر و با رئیس جمهور دیدار کرده بود.

رئیس جمهوری ایران در نشست خبری مشترک با همتای ترکمنستانی خود پس از امضای تفاهم نامه ها، سفر رئیس جمهور ترکمنستان و هیات دولت این کشور را گامی مهم در توسعه همکاری های دو کشور دانست. وی همچنین خاطرنشان کرد که ایران در سه دهه گذشته روابط خوبی با ترکمنستان داشته است.
 

در نتیجه دیدار سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان و ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در تهران، یک بیانیه مشترک  نیز امضا شد.

سردار بردی محمداف از رئیس جمهور ایران برای شرکت در ششمین اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر که امسال در ترکمنستان برگزار می شود دعوت کرد.

 

رئیسی خاطرنشان کرد: مذاکرات روز چهارشنبه به حق می تواند نقطه عطفی در روابط ترکمنستان و ایران تلقی شود.

 رسانه های ترکمنستانی ضمن بازتاب اخبار این سفر اعلام کردند که ترکمنستان علاقه مند به توسعه همکاری ها با ایران به ویژه در زمینه حمل و نقل و انرژی است.
 

 
ترکمنستان و ایران 9 سند با هدف تعمیق روابط امضا کردند

همزمان با این سفر، 9 سند همکار بین دو کشور از جمله در زمینه‌های توسعه حمل و نقل ترانزیتی و مبادلات تجاری- اقتصادی به امضا رسید که «تفاهم تجاری – اقتصادی، علمی – فنی و فرهنگی بین استان خراسان شمالی و استان آخال ترکمنستان»، «یادداشت تفاهم همکاری تجاری – اقتصادی، علمی – فنی و فرهنگی بین استان گلستان و استان بالکان ترکمنستان»، «یادداشت تفاهم همکاری تجاری – اقتصادی، علمی – فنی و فرهنگی بین استان خراسان رضوی و استان مرو ترکمنستان»، «یادداشت تفاهم تشکیل کارگروه مشترک سرمایه‌گذاری» و «تفاهم‌نامه جامع توسعه همکاری‌های حمل و نقلی و ترانزیتی»  از جمله مهم ترن این اسناد است.

ابراهیم رئیسی تاکید کرد که سفر سردار بردی محمداف به تهران، همکاری کشورها را اساساً به سطح متفاوتی خواهد رساند. پتانسیل بالای مشارکت در حوزه اقتصاد و تجارت خارجی مورد اشاره قرار گرفت.
 

در جریان گفت و گوهای سردار بردی محمداف روسای جمهور ترکمنستان و آیت اله سید ابراهیم رئیسی همتای ایرانی وی در باره توسعه بیشتر همکاری های تدو کشور در قالب های دوجانبه و چندجانبه – در چارچوب سازمان های بین المللی و ساختارهای منطقه ای بحث و بررسی  شد.

سایت ترکمن پرتال نیز نوشت: سردار بردی محمداف در جریان مذاکرات بلندپایه ایران و ترکمنستان در ۲۴ خرداد از ابراهیم رئیسی برای حضور در اجلاس سران خزر در عشق آباد دعوت کرد.

طرفین با تاکید بر وجود چشم‌اندازهای بزرگ برای مشارکت دوجانبه، قصد خود را برای استفاده کامل از آنها به نفع ملت‌های برادر دو کشور اعلام کردند.

دعوت سردار بردی محمداف از همتای ایرانی خود  بازدید از عشق آباد 

در نتیجه نشست بلندپایه ترکمنستان و ایران، بسته ای از اسناد دوجانبه امضا شد که برای تنظیم شراکت در طیف وسیعی از حوزه های دارای اولویت طراحی شده است.

به ویژه در این دیدار تفاهم نامه هایی در زمینه تقویت همکاری های تجاری، اقتصادی، علمی، فنی و فرهنگی بین استان های ترکمنستان و ایران، ایجاد کمیته مشترک سرمایه گذاری، توسعه بیشتر همکاری های حمل و نقل و ترانزیتی دوجانبه امضا شد.

وی اظهار داشت:، ترکمنستان که عمدتاً از تجارت انرژی درآمد کسب می کند، برای رهایی از بحران اقتصادی طولانی مدت در این کشور نیاز به توسعه روابط با مسکو و تهران دارد. علاوه بر این، به گفته این کارشناس، ترکمنستان می تواند از فرصت های ایران در توسعه مسیرهای تجاری خود استفاده کند.
بروس پنر گفت: «این بازدید در زمان مناسب انجام شد. این امر به این دلیل است که بیشتر مشکلات بین ترکمنستان، روسیه و ایران در سال‌هایی که این کشور توسط پدر سردار بردی محمداف، قربانقلی بردی محمداف اداره می‌شد، به وجود آمد. سردار بردی محمداف بدون انتقاد از سیاست‌های پدرش می‌تواند مسیر سیاست قدیمی ترکمنستان را حداقل در ۱۰ سال گذشته تغییر دهد و یک ترکمنستان جدید را نشان دهد، یک دولت جدید که به دنبال بهبود روابط با همسایگان و بهبود روابط تجاری است.

 



منبع

این رسانه نوشت» سیاستمداران همچنین آمادگی جدی خود را برای امضای سندی اعلام کردند که مشارکت دوجانبه سودمند را برای بیست سال آینده تضمین می کند.