ایران به رویکرد سیاسی برای پایان دادن به مسئله قفقاز معتقد است/ احتمال گفت‌وگو در خصوص مذاکرات رفع تحریم در نیویورک

وی درباره گمانه‌زنی‌هایی درباره گشایش‌ کانال موازی مذاکرات رسمی گفت: گمانه‌زنی‌های خبری و احیانا رسانه‌ای را در ارتباط با روند مذاکرات تایید نمی‌کنم. روند مذاکرات چارچوب مشخص و روشنی دارد و در همان چارچوب گفت وگوها و مذاکرات صورت گرفته و دیدگاه‌ها منتقل شده است و در همین چارچوب ادامه پیدا خواهد کرد.

کنعانی خاطرنشان کرد: واقعیت امر این است که نتیجه آمدن چنین هیاتی و برگزاری چنین نشست‌های متنوع و مختلفی میان بخش‌های اقتصادی و تجاری دو کشور عملا نتیجه یکسال تلاش‌های مشترک دو کشور در حوزه‌های مورد علاقه است. سفرهای متعدد و سفرهایی که بیش از ۷ یا ۸ وزیر دولت جمهوری اسلامی ایران به روسیه و مسکو داشته‌اند، سفرهای متعددی که وزیران، معاونین نخست وزیر و مقامات مختلف فدراسیون روسیه به تهران داشته‌اند و مذاکراتی که در سطوح مختلف میان روسای جمهور دو کشور و وزیران خارجه دو کشور انجام شده و سفرهای متعددی که معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به مسکو داشته و میزبان هیات‌های روسیه در تهران بوده است.

 در رابطه با فوت “ملکه” بر اساس عرف دیپلماتیک عمل کردیم

وی درباره آخرین اقدامات دیپماتیک وزارت امور خارجه برای استرداد اعضای گروه‌های تروریستی از کشورهای اروپایی گفت: پذیرش گروه‌های تروریستی به ویژه گروه‌های تروریستی شناسنامه‌دار و شناخته شده، خلاف مسئولیت‌های قانونی و بین‌المللی کشورها و همچنین مغایر با سیاست‌های دوستانه در روند مناسبات دوجانبه میان کشورها است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات مقامات آمریکایی درباره درگذشت مهسا امینی گفت: ما هرگونه اظهارات مداخله‌جویانه مقامات آمریکایی را در موضوعات داخلی جمهوری اسلامی ایران قاطعانه رد  و مردود می‌دانیم. دولت آمریکا اگر نگران ملت ایران است محاصره ظالمانه و یکجانبه غیرقانونی چند دهه‌ای خود علیه ملت ایران را بردارد و از سیاست‌های ظالمانه علیه ملت ایران دست بردارد.

کنعانی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره از این تلاش‌ها و اقدامات و رویکردهای توأم با حسن نیت دیپلماتیک استقبال و گفت‌وگو کرده و دیدگاه‌های خود را منتقل کرده است. هر کشوری اگر با نگاه به ضرورت کمک به حل و فصل اختلافات و نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین در این مسیر گام بردارد و نقشی ایفا کند جمهوری اسلامی ایران کما فی‌ سابق از چنین رویکردی استقبال می‌کند.

وی ادامه داد: این زمینه در منطقه وجود دارد فضای سیاسی منطقه به ویژه در طول ماه‌های اخیر بیش از هر زمان دیگری مستعد راه‌ندازی ابتکارات دوستانه منطقه‌ای است برای اینکه کشورهای منطقه بنشیند، تبادل نظر کنند و اولویت‌ها را مشخص کنند و درباره موضوعات دو و چندجانبه منطقه‌ای تصمیم‌گیری کرده و از ظرفیت‌های مشترک منطقه‌ای برای حل و فصل اختلافات استفاده کنند این نگاه اصولی جمهوری اسلامی ایران است و همواره در این زمینه تلاش می‌کند.

احتمال گفت‌وگو در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها در نیویورک وجود دارد

کنعانی درباره چشم‌انداز سفر رئیس جمهور به نیویورک و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: همانطور که گفتیم سفر رئیس جمهور به نیویورک به منظور شرکت در اجلاس مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد است و ایشان بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده است. امروز عازم این سفر شدند و صبح روز دوم این اجلاس هم سخنرانی رسمی خود را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواهند داشت.

کنعانی به مراسم اربعین اشاره کرد و گفت: همچنین ما ایام اربعین حسینی را پشت سر گذاشتیم و آرزو میکنیم عزاداری‌های همه ارادتمندان و عاشقان مورد قبول سیدالشهدا قرار گیرد و امیدوار هستیم که این مراسم بزرگ با این شکوه و عظمت زمینه تقویت روح همدلی و همگرایی ملت‌های اسلامی و همه ملل آزاده و پایبندی به ارزش‌های اخلاقی و انسانی را زمینه همگرایی را فراهم کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در چارچوب این سفر برنامه‌های متنوعی تدارک دیده شده است علاوه بر سخنرانی رسمی ایشان دیدارهای دوجانبه با همتایان خود با کشورهای مختلف در حاشیه نشست مجمع عمومی خواهند داشت و در کنفرانس‌های خبری برنامه‌ریزی‌شده شرکت می‌کنند و نشست جمعی با اصحاب رسانه و مدیران مسئول رسانه‌های گروهی بین‌المللی خواهند داشت.

وی در پاسخ به سوالی در مورد احتمال دیدار آیت‌الله رئیسی با نخست وزیر ژاپن و کشورهای آمریکای لاتین گفت: در این سفر بخشی از برنامه‌های سفر دیدار با مقامات کشورهای مختلف و روسای جمهور و نخست وزیران و همتایان کشورهای مختلف است و در این زمینه برنامه ریزی‌ها انجام شده است.  همچنین در این حوزه مناسبات ایران با کشورهای آمریکای لاتین مناسبات مهم و حائز اهمیت و رو به پیشرفت بوده و در یک سال گذشته گام‌های خوبی در جهت تقویت مناسبات با کشورهای مختلف برداشته شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تقاضای رئیس جمهور فرانسه و پادشاه اردن برای برگزار نشست منطقه‌ای برای حل مشکلات منطقه مشابه نشست بغداد با حضور ایران و عربستان گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که آن چیزی که می‌تواند به تقویت ثبات، آرامش در منطقه کمک کند حل و فصل اختلافات و کمک به بحران‌های پیچیده منطقه‌ای است استفاده از چهارچوب‌های منطقه‌محور است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: برای طی روند عضویت کامل و دائمی یک روند اداری در چارچوب دبیرخانه سازمان همکاری شانگهای وجود دارد و مجموعه اسنادی که باید تایید شود. این روند در چارچوب اداری و موازینی که در حوزه دبیرخانه شانگهای تعریف شده با دقت و سرعت در حال انجام است و در زمان خود در این زمینه اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد دستاوردهای حضور آیت‌الله رئیسی در نشست سران شانگهای اظهار داشت: سفر رئیس جمهورکشورمان به ازبکستان با دو هدف و منظور صورت گرفت، بخش اول سفر ایشان مربوط به پاسخ به دعوت رسمی همتای ازبکستانی بود که سفر بسیار مهم و حائز اهمیتی در مناسبات دو جانبه جمهوری اسلامی ایران با این کشور مهم آسیای مرکزی بود که این سفر در تاریخ ۲۳ شهریور انجام شد و ملاقات با همتای اربسکتانی صورت گرفت و گفتگوهای وزرای همراه آقای رئیس‌جمهور با همتایان خود نیز صورت گرفت که و بر مبنای اراده سیاسی مشترک دو کشور برای گسترش روابط فیمابین در حوزه‌های مختلف مذاکرات سازنده‌ای را شاهد و شاهد امضای ۱۷ سند در حوزه‌های مختلف بودیم. از بعد دوم، این سفر بسیار برای دو کشور حائز اهمیت و نقطه تحول در جهت مناسبات دو کشور و ملت بود. بخش دیگر سفر مربوط به مشارکت ایشان در بیست و دومین نشست سازمان شانگهای بود. ایران در نشست قبلی سران به عنوان عضو رسمی سازمان به رسمیت شناخته شد و در این سفر سند تعهدات عضویت ایران در این سازمان به امضای وزیر خارجه و دبیرکل سازمان شانگهای امضا و نشست‌های جانبی سفر حائز اهمیت بود و دیدار دوجانبه رئیس جمهور با روسای جمهور روسیه، چین، تاجیکستان، بلاروس و نخست‌وزیرا ن هند و … بخش مهم دیگری از سفر رئیس جمهور بود و سفر موفقی از حیثت مناسبات دوجانبه ایران و ازبکستان و هم از حیث مناسبات ایران با سازمان بود.

هیچ گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با مقامات آمریکا در این سفر نخواهیم داشت

کنعانی بیان کرد: مناسبات میان کشورها در خلا شکل نمی‌گیرد و مبتنی بر چارچوب‌های مناسبات دوجانبه، عمل و واکنش متقابل است ما در این زمینه مبتنی بر اعراف شناخته شده و نزاکت دیپلماتیک عمل کردیم و امیدوار هستیم در دوران پیش رو شاهد بهبود و ارتقای مناسبات دوجانبه میان دو کشور باشیم و در چارچوب منافع و مصالح مشترک بتوانیم گام‌های جدیدی را به سمت جلو برداریم.



منبع

وی در مورد سفر هیاتی از حزب الله به ایران برای انعقاد قرارداد سوختی، گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و دولت و ملت لبنان روابط دوستانه‌ای است. جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده است در جهت کمک به رفع مشکلات لبنان اعم از مشکلات سیاسی به ویژه در دو سال اخیر نیز در کمک به رفع مشکلات اقتصادی لبنان در حوزه انرژی نقش سازنده خود را ایفا کند. جمهوری اسلامی ایران در همه چارچوب مناسبات دوستانه و سازنده با دولت لبنان و در راستای توسعه همکاری‌های دو جانبه خود با این کشور در سطوح مختلف ارتباط دارد و گفت‌وگوها صورت می‌گیرد و گفت‌وگوهایی هم با وزارتخانه‌های مربوط به حوزه انرژی لبنان انجام داده است. ما حمایت از دولت‌های دوست و کمک به رفع مشکلات آن‌ها و کمک به رفع مشکلات اقتصادی کشورهای دوست در منطقه بخشی از سیاست رسمی و اصولی جمهوری اسلامی ایران است و در ارتباط با لبنان هم همین موضوع صدق می‌کند و گفتگوهای میان دو کشور در سطوح مختلف انجام شده است.

وی ادامه داد: هم تلاش‌های انجام شده و هم نگاه جدیدی که در صحنه فلسطین نسبت به ضرورت توجه به ظرفیت سوریه در حمایت از حقوق مشروع ملت فلسطین شکل گرفته است، نتیجه تلاش‌های طرف‌های منطقه‌ای و علاقه‌مندان به منافع صلح و ثبات و امنیت در منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان و حتی تلاش‌های مثبت روسیه است و ما شاهده گرم شدن مناسبات جمهوری عربی سوریه با حماس هستیم. به طور طبیعی معتقد هستیم این همگرایی‌ها در جهت منافع ملت‌های منطقه و در جهت منافع ملت مظلوم فلسطین است و به تقویت جایگاه فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی کمک می‌کند و جمهوری اسلامی ایران نیز این روند را تشویق کرده و حمایت می‌کند و معتقد است که همگرایی میان جریان‌های مقاومت می تواند کمک کند به تقویت صلح و ثبات در منطقه کند و مضاف بر اینکه اساساً ملت فلسطین نیازمند حمایت موثر همه دولت‌ها و ملت‌ها هستند که به حقوق مشروع ملت فلسطین ایمان دارند و از آن حمایت می‌کنند، بنابراین ما این روند را مثبت می دانیم و همچنان حمایت می‌کنیم.

ایران معتقد است که همگرایی میان جریان‌های مقاومت، به صلح و ثبات در منطقه کمک می‌کند

وی ادامه داد: در همین ارتباط گفتگوی نخست وزیر جمهوری ارمنستان با رئیس جمهوری اسلامی ایران انجام شد و در این ارتباط تبادل نظر صورت گرفت. رئیس‌جمهوری دیدگاه‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران را در این ارتباط بیان کرد و توصیه‌های سیاسی خود را به طرف ارمنستانی منتقل کرد و بعد از آن گفتگوهای تلفنی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با همتای آذربایجان صورت گرفت که در این ارتباط جمهوری اسلامی ایران همانند سابق که از ابتدای بحران از هیچ گونه کمکی برای ایجاد آرامش و پایان بخشیدن به درگیری‌ها دریغ نکرده بود در این مرحله هم با سرعت عمل وارد شد و با تلاش‌های دیپلماتیک تلاش کرد که آتش بس مجدداً برقرار شود و آرامش به  میان دو کشور برگردد.

وی تاکید کرد: مناسبات جمهوری اسلامی ایران هم با سرپرستی موقت افغانستان و هم با طرف‌های افغانی در همین چارچوب و در همین مسیر از ابتدا شکل گرفت و ادامه دارد اما به طور طبیعی از هیچگونه رویکردها رخداد نظامی و درگیری‌های افغانی- افغانی در درون افغانستان حمایت نمی‌کنیم و کشته شدن در داخل افغانستان را خسارت برای ملت افغانستان و رویکرد نظامی را مخل شکل گیری روند سیاسی برای شکل‌گیری یک دولت فراگیر و متحد در افغانستان می‌دانیم، بنابراین ارتباط ما با طرف‌های افغانستانی برقرار است. مواضع سیاسی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با تحولات داخلی افغانستان و اتفاقاتی که در این کشور رخ می‌دهد مبتنی بر کمک به ایجاد ثبات و آرامش و جلوگیری از درگیری‌های افغانی- افغانی است .برای ما مصلحت عمومی افغانستان یک اصل است و مواضع سیاسی ما در این چارچوب تعریف می‌شود و در همین مسیر تلاش‌های سیاسی خودمان را ادامه می‌دهیم.

پذیرش و میزبانی گروهک‌های تروریستی خلاف مسئولیت‌های قانونی و بین‌المللی کشورها

وی تاکید کرد: به طور طبیعی جمهوری اسلامی ایران از هر فرصتی برای بیان دیدگاه‌های خود در مورد علاقه دوجانبه و بین‌المللی استفاده می کند. جمهوری اسلامی ایران هیچ موقع میز مذاکرات را ترک نکرده است و مذاکرات سازنده را به عنوان یک روش مناسب و منطقی و معقول برای حل و فصل اختلافات می داند که در حاشیه این نشست گفتگوهای دوجانبه‌ای با طرف‌های مذاکره کننده در خصوص مذاکرات تحریم‌ها صورت گیرد و احتمال میرود که در حاشیه نشست های مجمع عمومی سازمان ملل هم این گفتگوها برگزار می شود. همانطور گه گفتیم ایران روش سیاسی و استفاده از چهارچوب‌های چند جانبه بین المللی را یک روش مناسب برای حل پرونده ها و موضوعات داغ و پیچیده میداند و به طور طبیعی جمهوری اسلامی ایران از هر فرصتی برای بیان دیدگاه های سازنده به منطقه خود استفاده می‌کند و مجمع عمومی سازمان ملل یکی از این فرصت های مناسب پیش روی جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: بنابراین اتفاقی که در حال رخ دادن عملاً بخشی از نتایج تلاش‌های مشترک دو کشور در طول یکسال گذشته مبنی بر تقویت همکاری‌ها و مناسبات اقتصادی میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بوده است. معتقد هستیم که گسترش این مناسبات تامین کننده منافع و مصالح مشترک میان دو کشور است و جمهوری اسلامی ایران از هر تحول مثبتی که در مناسبات ایران با همسایگان مبتنی بر منافع مشترک شکل بگیرد استقبال می‌کند.

کنعانی تاکید کرد: در جریان دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران با مقامات و وزیر مربوطه لبنان، گفت‌وگوهایی صورت گرفته است و ایران اعلام آمادگی کرده است که بتواند در چارچوب گفتگوهای فنی و اقتصادی دو کشور، راهکارهای کمک اقتصادی به لبنان را بررسی کند و در همین چارچوب گفت‌وگوها ادامه دارد. در همین چارچوب گفت‌وگوها ادامه دارد و جمهوری اسلامی متناسب با ظرفیت خود و متناسب با وضعیت لبنان و همچنین ظرفیت‌های تکنیکی در این کشور آمادگی دارد که به رفع مشکلات لبنان در چارچوب منافع و مصلحت دوجانبه کمک کند و این سیاست کلی و اصولی جمهوری اسلامی ایران است و با مذاکرات میان دو کشور انشالله زمینه برای کمک در حوزه اقتصادی به لبنان بیش از گذشته فراهم می‌شود.

کنعانی درباره دیدار احتمال مقامات ایرانی با بایدن گفت: هیچ گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با مقامات آمریکا در این سفر نخواهیم داشت. رئیس جمهوری در این ارتباط به صراحت و شفافیت دیدگاه جمهوری اسلامی ایران را بیان کرده‌اند. در حوزه مذاکرات هم ارتباطات و تماس‌ها در همان چارچوب از طریق اتحادیه اروپایی ادامه دارد و در این زمینه هرگونه تحولی هم در همین چارچوب رخ می‌دهد.

کنعانی خاطرنشان کرد: مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران کاملاً روشن و واضح است ما معتقد به ضرورت استفاده از رویکرد و راهکارهای سیاسی برای پایان دادن به درگیری‌ها و کاهش تنش و ورود به گفتگوهای سیاسی برای حل و فصل اختلافات مرزی میان دو کشور هستیم. در خصوص ژئوپلیتیک منطقه و عدم تغییر مرزهای بین المللی نیز سیاست جمهوری اسلامی ایران کاملاً واضح و روشن است و بر ضرورت این موضوع همچنان تاکید می‌کند و معتقدیم که آن چیزی که می‌تواند به حل و فصل این گونه اختلافات کمک کند، هم وجود اراده سیاسی در دو کشور برای شروع گفتگوها و استفاده از چهارچوب‌های منطقه‌ای و تلاش‌های توام با همسایگان است که به پایان دادن به تنش‌ها و حل و فصل اختلافات کمک کند. جمهوری اسلامی ایران بر مبنای سیاست همسایگی و روابط دوستانه و بسیار نزدیکی با دو طرف درگیری دارد، همچنان آماده است که برای پایان دادن به تنش ها و اختلافات کمک بکند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه طی امروز و چند روز آینده جمهوری اسلامی ایران میزبان هیاتی اقتصادی و تجاری بزرگی از فدراسیون روسیه خواهد بود،گفت: امروز و چند روز آینده ایران میزبان هیأت اقتصادی و تجاری بزرگی از فدراسیون روسیه خواهد بود که شامل بیش از ۶۰ شرکت از شرکت‌های مختلف خصوصی و دولتی این کشور خواهد بود که این هیأت ده‌ها جلسه با همتایان و شرکت‌های ایرانی خواهند داشت.

رویکرد نظامی مخل شکل گیری دولت فراگیر در افغانستان است

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد تیرباران اسیران جنگی جبهه مقاومت ملی در افغانستان از سوی طالبان، افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با تحولات افغانستان، سیاست کاملاً روشنی است. از ابتدای تحولات یک سال گذشته در افغانستان و خروج نیروهای نیروهای اشغالگر دولت آمریکا از این کشور، جمهوری اسلامی ایران از مهمترین کشورهای منطقه‌ای بود که با نگاه کمک به استقرار صلح و ثبات در افغانستان ارتباط خود را با همه طرف‌های داخلی در افغانستان و همچنین با طرف‌های ذیربط و موثر منطقه‌ای در موضوع افغانستان برقرار کرد. رویکرد اساسی جمهوری اسلامی ایران این بود که آن چیزی که می تواند در راستای منافع ملت افغانستان باشد رویکرد سیاسی و پرهیز از درگیری‌های افغانی-افغانی و شکل گیری یک اثر سیاسی فراگیر در افغانستان و تشکیل دولت متحد و فراگیر بود و این رویکرد اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

کنعانی  در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد از سرگیری روابط بین حماس و سوریه گفت: دولت سوریه سال‌ها میزبان خوب و گرمی برای گروه‌ها و جریان‌های مقاومت فلسطینی بوده است، در نتیجه تحولات سال‌های گذشته خاصه گرفتار شدن جمهوری عربی سوریه در بحران داخلی مبتنی بر طراحی خارجی، متاسفانه روابط میان جنبش حماس و دولت عربی سوریه دچار خلل و نقصان شده بود. تحولات سال‌های اخیر نشان داد که اساساً تهدید اصلی برای صلح ثبات و امنیت کلیه طرف‌های منطقه‌ای از جمله سوریه و همچنین برای همه طرف‌هایی که در منطقه معتقد به ضرورت همگرایی برای حفظ صلح و ثبات هستند،رژیم صهیونیستی است. بنابراین ما شاهد تغییر رویکرد تعداد قابل توجهی از کشورها و طرف‌های منطقه‌ای در بازسازی و اصلاح روابط خودشان با جمهوری عربی سوریه بوده ایم.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی آژانس خبری سیاست خارجی، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه در ابتدای نشست خبری با خبرنگاران که در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: روز گذشته بیست و هفتم شهریور ماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام روز شعر و ادب فارسی نام‌گذاری شده است. روز بزرگداشت شاعر بلند پایه و گران مایه ایران زمین استاد سیدمحمدحسین شهریار یاد و نام ایشان گرامی میداریم. همچنین بر اساس ترتیب تاریخ ایام آینده روز پنجشنبه ۳۱ شهریور ماه سالروز آغاز جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران و آغاز هفته دفاع مقدس است و به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره همه ایثارگران شهدا، ادای احترام می‌کنیم و به جانبازان عزیز دوران دفاع مقدس درود و سلام می فرستیم.

وی افزود: قربانی شدن تعدادی از شهروندان و نیروهای نظامی دو طرف در درگیری‌های اخیر مایه تاسف است و ما نگران استمرار این درگیری‌ها هستیم و معتقدیم گفت‌وگو و راه‌حل های سیاسی بهترین روش برای حل و فصل این بحران است و طرف های دیگر منطقه هم می توانند برای حل و فصل بحران کمک کنند.جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی برای کاهش تنش و حل اختلافات بر مبنای راهکارهای دوجانبه و سیاسی دریغ نخواهد کرد.

وی ادامه داد: لازم می دانم در این جلسه یادی کنم از شهدای دیپلمات‌های وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران که در سال‌های دفاع مقدس ایثارگرانه در جبهه‌های نبرد حاضر شدند و جان خود را برای دفاع از کشور و ملت و دفاع از اسلام و ارزش‌های دینی و اسلامی فدا کردند. همچنین روز یکشنبه آینده سوم مهرماه سالروز رحلت جانگداز حضرت رسول اکرم پیامبر صلی الله و سالروز شهادت اکبر حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام و سه شنبه بعد پنجم مهرماه سالروز شهادت جانگداز حضرت امام علی بن موسی الرضا امام هشتم است و درود و سلام  به پیامبر اکرم و امام حسن مجتبی و امام رضا میفرستیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد سفر خانم نانسی پلوسی به ارمنستان گفت: ما در چارچوب نگاه سیاسی اصولی و اعلام شده جمهوری اسلامی ایران به تحولات قفقاز جنوبی و درگیری‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان نگاه می‌کنیم. معتقد هستیم تشدید تنش‌ها و بی‌ثباتی در منطقه قفقاز جنوبی منافع هیچکدام از کشورهای منطقه و کشورهای درگیر و کشورهای همسایه را تامین نمی‌کند. نگاه ما بر این است چیزی که می‌تواند حل کننده بحران باشد، گفت‌وگوهای مشترک دو کشور و استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای برای شکل‌گیری چارچوب‌های سیاسی و تثبیت ثبات و امنیت در منطقه است. ما معتقد هستیم تغییر ژئوپلیتیک در منطقه ایجاد بی‌ثباتی می‌کند و باید تلاش بر این باشد که به صلح و ثبات و آرامش در منطقه کمک کند. ما دامن زدن به تنش را در چارچوب منافع آذربایجان در منطقه و کشورهای منطقه نمی‌دانیم چراکه صلح و ثبات در منطقه لازمه توسعه اقتصادی و گسترش مناسبات و همکاری‌های اقتصادی و تجاری است و این سیاست جمهوری اسلامی است که هرگونه رویکردی خارج از این را تحریک کننده می‌دانیم و دامن زدن به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه را نمی‌پذیریم.

کنعانی عنوان کرد: به عبارتی کشورهای منطقه با نگاه به مصالح و منافع مشترک در چهارچوب‌های مورد اتفاق تبادل نظر و مشورت کنند و زمینه‌های حل و فصل اختلافات منطقه‌ای را خارج از حضور بازیگران غیرمنطقه‌ای فراهم کنند.

ایران هیچ‌زمانی تریبون‌های عمومی مجامع بین‌المللی را ترک نکرده است

وی تصریح کرد: ما هیچ‌زمانی تریبون‌های عمومی مجامع بین‌المللی را ترک نکرده‌ایم و رئیس جمهور هم بر حضور در این اجلاس هم تاکید داشتند برای اینکه مواضع رسمی و صریح جمهوری اسلامی ایران را در ارتباط با موضوعات بین‌المللی و منطقه‌ای با صراحت و شفافیت از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل به اطلاع همه شنوندگان در حوزه جهانی برسانند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اگر منظور از روند موازی نقش‌آفرینی‌های توام با حسن نیت طرف‌های ثالث است این موضوع جدیدی نیست و پیش از این هم کشورهای مختلف علاقه‌مندی و نگاه توام با حسن نیت تلاش کرده‌اند در ارتباطات دیپلماتیک نقش سازنده‌ای را برای نزدیک کردن دیدگاه‌های طرف‌های مذاکره یا طرفین مذاکره ایفا کند.

وی درباره لایحه دولت به مجلس درباره بحث اسناد شانگهای گفت: بحث عضویت در شانگهای و اسناد روند رسمی داشت که در دو اجلاس گذشته سران سازمان همکاری شانگهای محقق شد. تصویب عضویت رسمی در اجلاس سال گذشته و امضای تعهدات جمهوری اسلامی ایران در روند عضویت که در نشست اخیر با امضای وزیر امور خارجه و دبیرکل سازمان، گام دوم محقق شد.

کنعانی افزود: همچنین در نشست با نخبگان و شخصیت‌های دینی شرکت می‌کنند و با جمعی از ایرانیان مقیم آمریکا دیدار و گفت وگو خواهند داشت. بنابراین جمهوری اسلامی ایران از این نشست به عنوان یک فرصت برای بیان دیدگاه‌های خود در صحن مجمع عمومی و هم نشست دوجانبه استفاده می‌کنند و به تدریج نتایج این دیدار و تحولات دیپلماتیک در طول حضور ایشان در نیویورک رخ خواهد داد به اطلاع مردم خواهد رسید. 

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد سفر رئیس جمهور به نیویورک و همراهی علی باقری عضو ارشدتیم مذاکره کننده کشورمان گفت: سفر رئیس‌جمهور و هیئت همراه برای مشارکت در هفتاد و هفتمین اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شده است و در مورد ارتباط با حضور آقای باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها برای همراهی با هیئت عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران است. از طرفی برنامه تعریف شده ای برای گفت‌وگو در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها در این سفر و اجلاس وجود ندارد اما به طور طبیعی همواره نشست‌های بین المللی فرصت بسیار خوبی است برای بیان دیدگاه‌های سیاسی و مذاکرات حاشیه‌ای میان مقامات کشورها است و فرصتی برای تبادل نظر در خصوص موضوعات مورد علاقه دوجانبه منطقه‌ای و موضوعات انجام و بین‌المللی است که در حاشیه این نشست در خصوص موضوع هسته‌ای و مذاکرات رفع تحریم‌ها صورت بگیرد و این احتمال را هم رد نمی‌کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: البته بحث ارسال سوخت رایگان مطرح نیست. گفت‌وگوهای ما در حوزه مناسبات اقتصادی از جمله تامین انرژی درحوزه نفت و سوخت در حوزه برق، در قالب بسته در حال مذاکره است. بنابراین موضوع رایگان موضوعیت ندارد بلکه کمک به رفع مشکلات  انرژی هم در حوزه سوخت و هم در حوزه برق مطرح است و با توجه به مذاکرات جاری و پیشرو میان دو کشور امیدوار هستیم زمینه کمک موثر جمهوری اسلامی برای رفع بخشی از نیازها و مشکلات ملت لبنان را فراهم کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: بنابراین جمهوری اسلامی ایران اقدام برخی از کشورها در پذیرش و میزبانی از گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی از جمله سازمان منافقین، اقدامی مغایر با مسئولیت‌های قانونی و بین‌المللی این کشورها و همچنین اقدامی مغایر با حسن نیت در مناسبات دوجانبه می‌داند.

ارسال سوخت رایگان به لبنان موضوعیت ندارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در مورد درگیری‌های اخیر میان تاجیکستان و قرقیزستان گفت: تاجیکستان و قرقیزستان از کشورهای مهم آسیای مرکزی هستند که این منطقه در سیاست محوری جمهوری اسلامی ایران نقش اصلی دارد و ما این منطقه را جزو مناطقی می‌دانیم که ظرفیت‌های بسیار خوبی برای همکاری میان جمهوری اسلامی ایران با جمهوری‌های این منطقه وجود دارد که مناسبات جمهوری اسلامی ایران با دو جمهوری تاجیکستان و قرقیزستان هم مناسب مناسبات نزدیک و دوستانه‌ای است به ویژه در یک سال گذشته ما شاهد جهش بسیار خوبی در روابط دوجانبه ایران با این دو جمهوری مهم آسیای مرکزی بوده‌ایم اما متاسفانه شاهد از سرگیری مجدد تنش‌ها و برخوردهای مرزی میان دو کشور جمهوری تاجیکستان و قرقیزستان هستیم. ایران بر مبنای سیاست همسایگی و منطقه‌ای و بر اساس مناسبات خوبی که با این دو جمهوری دارد اعلام آمادگی کرد که کمک کند. همچنین در صورت اعلام نیاز طرف متقابل به کاهش تنش‌ها و ایجاد آرامش و ترغیب روند گفتگوهای دو جانبه برای حل اختلافات آمادگی کامل دارد.

وی ادامه داد: ترکیب هیاتی روسی بی‌نهایت، ترکیب بسیار متنوعی است و زمینه‌های مختلف مورد علاقه دو کشور برای همکاری را در بر می‌گیرد، از جمله در زمینه‌های غذایی، کشاورزی، شیلات، آبزیان، کشاورزی و ماشین آلات کشاورزی، مصالح ساختمانی، حمل و نقل و ترانزیت و قطعات خودرو و حتی در زمینه تجهیزات پزشکی و سیستم‌های مخابراتی و و در حوزه ارتباطات، بنابراین این گفت و گو زمینه‌های مختلفی را شامل می‌شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در مورد اتفاقات در حوزه قفقاز جنوبی گفت: موضع صریح و واضح جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات در منطقه قفقاز جنوبی بارها در سطوح مختلف به صورت رسمی بیان شده است و در این ارتباط ابهامی وجود ندارد اما متاسفانه اخیراً از روز سه‌شنبه هفته گذشته شاهد آغاز درگیری‌های جدید مرزی میان دو کشور همسایه یعنی جمهوری آذربایجان و ارمنستان بودیم که متاسفانه به کشته و زخمی شدن طرفین هم منجر شده است. جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر سیاست همسایگی و سیاست اصولی خود مبنی بر تلاش برای کمک سازنده به حل و فصل بحران های منطقه ای سریع ترین زمان ممکن وارد عمل و تلاش‌های سیاسی شد.

تنش‌ها در منطقه قفقاز جنوبی، منافع هیچ‌کدام از کشورهای منطقه و کشورهای درگیر را تامین نمی‌کند

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره از حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان فرصتی برای بیان دیدگاه‌های اصولی خود در ارتباط با مسائل مهم جهانی استفاده کرده است و در این نشست هم رئیس جمهور بر همان مبنا در اجلاس و انجام سخنرانی رسمی دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات صریح جمهوری اسلامی را در ارتباط با روندها و تحولات منطقه‌ای و جهانی بیان می‌کند و به منظور یافتن راه‌حل‌های معقول، سیاسی و مبتنی بر منفعت جهانی در ارتباط با موضوعات پیچیده بین‌المللی دیدگاه‌های خود را بیان می‌کنند.

به رویکرد سیاسی برای پایان دادن به مسئله قفقاز معتقدیم

وی خاطرنشان کرد: اما کشورهایی هستند در حوزه بین‌المللی که به رغم شعار دفاع از حقوق بشر در شعار مبارزه با تروریسم اما در عمل به مسئولیت‌های خود در حوزه بین‌المللی پایبند نیستند، به مسئولیت‌های اخلاقی و سیاسی خود در حوزه مناسبات دوجانبه پایبند نیستند و به شعارهای خود در مبارزه با تروریست در حوزه عمل پایبند نیستند این واقعیت تلخی است که در حوزه بین‌المللی با آن مواجه هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضع ایران درباره فوت ملکه بریتانیا گفت: طرف ایرانی در ارتباط با این موضوع هم به لحاظ پروتکلی متناسب با روابط دوجانبه و هم از منظر عمل متقابل در مناسبت‌های مشابه براساس عرف رایج دیپلماتیک و آداب شناخته شده دیپلماتیک عمل کرده است.

کنعانی افزود: اساسا اینگونه اظهارات مقامات آمریکا، اظهارات مداخله‌جویانه و دخالت آمیز در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران است و جمهوری اسلامی ایران اینگونه اظهارات را اظهارات غیرمفیدی می‌داند و به مقامات دولت آمریکا توصیه می‌کند که به مسائل داخلی خود و به حقوق ملت آمریکا بپردازند و در ارتباط با این‌گونه موضوعات که مرتبط با مسائل داخلی دیگر کشورهای مستقل است مداخله نکنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: بنابراین تاکید می‌کنم سفر آقای باقری ارتباطی به گفت‌وگوی دوجانبه با مقامات آمریکایی در حاشیه نشست سازمان ملل در بحث هسته‌ای و در هیچ موضوع دیگری ندارد و نخواهد داشت.

میزبان هیات اقتصادی و تجاری بزرگی از روسیه خواهیم بود

هرگونه اظهارات مداخله‌جویانه مقامات آمریکایی را در موضوعات داخلی جمهوری اسلامی ایران قاطعانه مردود می‌دانیم

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: نکته مهم دیگر این است که در حوزه‌های همکاری‌های استانی هم به دلیل تلاش‌های گذشته و تلاش‌هایی که در یک سال اخیر رخ داد زمینه‌های بسیار خوبی در حوزه همکاری‌های استانی میان استان‌های جمهوری اسلامی ایران و استان‌های فدراسیون روسیه گرفته است و گفت وگوی مختلفی میان دستگاه دیپلماسی و معاونت اقتصادی به استانداران کشور انجام شده است و در مجموع فضای خوبی را در روند گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان جمهوری اسلامی ایران و روسیه شاهد هستیم و بخشی از نتایج تلاش‌های جمهوری اسلامی و دولت در تمرکز بر سیاست همسایه محور تلقی می‌شود.

کنعانی بیان کرد: در حوزه اعلان قرمز و اعاده تروریست‌های موجود در این کشورها روندهای شناخته شده‌ای در ارتباطات میان کشورها و همچنین در چارچوب مکانیسم‌های رایج در حوزه پلیس بین‌الملل است. آن چیزی که مرتبط با جمهوری اسلامی ایران است این است که کشور ما برای استفاده از چارچوب‌های قانونی و زمینه‌های شناخته شده بین‌المللی برای رفع تهدید از ناحیه تروریست‌ها هیچ زمانی دریغ نمی‌کند و در این زمینه از ظرفیت‌ها و حقوق قانونی خود چشمپوشی نمی‌کند.