ایجاد اتحادیه کشورهای تحریم‌ شده در مقابل آمریکا، ضروری است

صدرالحسینی با اشاره به گفت‌وگوهای فی‌مابین دو رئیس جمهور ایران و ونروئلا مبنی بر اینکه تبادل نفتکش ابتدای کار است، تصریح کرد: قطعا هماهنگی‌ها و ارتباطات این دو کشور می‌تواند تاثیرات بسیار زیادی در روحیه‌بخشی به کشورهای علاقه‌مند به استقلال که آمریکایی‌ها آن‌ها را تهدید کرده و تلاش می‌کنند با تحریم‌های اقتصادی آنها را به خاک سیاه بکشانند، دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: در واقع ایجاد یک اتحادیه کشورهای تحریم‌شده می‌تواند در مقابل طوفان‌های شدید اقتصادی که غرب بر کشورهای مستقل وارد می‌کند، شاخصی به عنوان استقلال کشورها باشد.

سید رضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی آژانس خبری سیاست خارجی، با اشاره به ساخت و فروش نفتکش جمهوری اسلامی ایران به ونزوئلا گفت: ساخت و اعزام این کشتی به ونزوئلا که باید مسیرهای دریایی زیادی را طی کند، نشان از اعتماد به نفس و خودکفایی امروز سازندگان و کارآفرینان و صنعتگران جمهوری اسلامی ایران است که به آن دست پیدا کرده‌اند.

وی اضافه کرد: کشتی آفراماکس ۲۵۰ متر طول، ۴۴ متر عرض، ۲۱ متر ارتفاع، نزدیک به ۱۵ متر آبخور با ۱۵ نات سرعت است که قابلیت حمل ۸۰۰ هزار بشکه نفت را دارد. کارخانه‌ای که کار ساخت این کشتی نفتکش را برعهده داشته، توانایی این را دارد که مجددا برای جمهوری اسلامی ارزآوری فراوانی داشته باشد و صدها نفر کارگر متخصص، تکنسین و مهندس را برای اعتلای کشور به کار گیرد.

وی تأکید کرد: بنابراین بیش از اینکه دو ملت ایران و ونزوئلا از ساخت و تحویل این کشتی خوشحال شدند، آمریکایی‌ها از این اقدام جمهوری اسلامی و از این پیوستگی صنعتی در حوزه ساخت نفتکش برای ونزوئلا ناراحت شدند. در حقیقت یک سمت این قضیه خوشحالی دو ملت ایران و ونزوئلا و از طرف دیگر ناراحتی، نگرانی و افزایش اضطراب برای مقامات کاخ سفید به خوبی مشاهده می‌شود.

صدرالحسینی گفت: این اقدام نشان داد اراده ملت‌ها خیلی قوی‌تر از تحریم‌هاست و اگر این الگو بتواند توسط جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا به عنوان یک مدل موفق در بین کشورهای تحریم‌شده از جانب آمریکا تبدیل شود و می‌توان به قطبی قوی در برابر تحریم‌های آمریکا و اقتصاد امپریالیستی تبدیل شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: باید توجه داشته باشیم که دو کشور ایران و ونزوئلا، هر دو تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا قرار دارند تا جایی که در این کشور با افزایش فشارهای اقتصادی به دنبال ایجاد یک کودتای مخملین بودند.

وی با بیان اینکه فشارهای آمریکایی‌ها نزدیک به سه سال قبل منجر به چه وضعیت اقتصادی و سیاسی در ونزوئلا شد، ادامه داد: ایالات متحده قصد انجام کودتای مخملین داشت اما مردم ونزوئلا توانستند با اراده و مدیریت از این کودتا عبور کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: موضوع تبادل کشتی بین ایران به عنوان سازنده و ونزوئلا به عنوان خریدار و مصرف‌کننده، موضوعی کوچک در مقابل اقدام بزرگی که این دو کشور است که در مقابل محاصره شدید اقتصادی و تحریم چندلایه آمریکا هستند، است که نشان می‌دهد می‌توان در مقابل تحریم‌ها ایستاد و موفق شد.



منبع