انتقاد سفیر ایران از سکوت شورای امنیت در قبال تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی به سوریه

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل تنها راه بهبود شرایط در سوریه را راه حل سیاسی دانست که از طریق پروسه سیاسی به رهبری خود سوری ها وبا تسهیل گری سازمان ملل انجام می‌شود.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل از شورای امنیت خواست، استفاده از استاندارد دوگانه در موضوع سوریه را متوقف و تجاوز رژیم صهیونیستی را محکوم کند و این رژیم را بخاطر جنایت‌ها و به خطر انداختن صلح و امنیت منطقه مورد مواخذه قرار دهد.



منبع

ایروانی اضافه کرد: به رغم درخواست‌های مکرر از سوی جمهوری عربی سوریه برای محکومیت رژیم صهیونیستی در شورای امنیت سازمان ملل، تجاوز بی وقفه رژیم صهیونیستی علیه حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه ادامه دارد.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل توجهات را به وضعیت مردم سوریه جلب کرد و گفت: شرایط انسانی در این کشور هنوز سخت است و رنج وسختی زندگی باعث تاثیرات مهم بر روی مردم سوریه شده و ضرورت دارد نیازهای مردم در بسیاری از مناطق مورد توجه قرار گیرد.

سفیر ایران در سازمان ملل تامین کمک های انساندوستانه را ضروری دانست وافزود: تضمین دسترسی بدون مانع، سریع وامن برای کمک به نیازمندان در سراسر سوریه باید در اولویت باشد. نماینده دائم ایران در سازمان ملل بر لزوم حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید و اضافه کرد: این مهم می تواند با پایان یافتن تهاجم خارجی علیه سوریه و اشغال این کشور تحقق یابد.

وی همچنین ضرورت رفع تهدیدات تروریستی و برداشتن تحریمهای ظالمانه و غیر قانونی علیه مردم سوریه را یادآور شد. دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل خاطر نشان کرد: ما از همکاری کامل حکومت سوریه با سازمان ملل متحد و سازمان‌های انساندوستانه ،حمایت می کنیم و در این چارچوب، ایران تلاش‌های دولت سوریه برای بهبود شرایط انسانی در سوریه راتحسین می‌کند.

به گزارش آژانس خبری سیاست خارجی، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک، هدف قرار دادن غیر نظامیان و زیرساخت‌های اساسی در سوریه را نقض اشکارحقوق بین الملل و حقوق بشر دوستانه از سوی رژیم صهیونیستی دانست و تاکید کرد سکوت شورای امنیت باعث تشجیع این رژیم و گسترده تر شدن تجاوز آن شده است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: ایران از تشکیل جلسه آتی کمیته قانون اساسی و تعامل سازنده طرفها با فرستاده ویژه در امور سیاسی برای حل وفصل موثر اختلافات از طریق تشکیل کمیته قانون اساسی حمایت می کند. سفیر ایران در سازمان ملل همچنین اظهار داشت: تحرکات آزاد گروههای ترویستی و حضور نیروهای خارجی بصورت غیر قانونی در داخل این کشور، حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و صلح و امنیت منطقه ای را در معرض خطر قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: سکوت شورای امنیت سازمان ملل باعث تشجیع رژیم صهیونیستی در جهت اجرای تجاوز وجنایت بصورت آشکارتر و گسترده تر شده که از جمله این جنایات هدف قرار دادن غیر نظامیان و زیرساخت های اساسی در سوریه است که نقض اشکارحقوق بین الملل و حقوق انساندوستانه محسوب می‎‌شود.

ایروانی اضافه کرد: همچنین تلاش‌های جاری برای اجرای موثر قطعنامه ۲۶۴۲ باید ارتقا یابد و انجام پروژه‌های ضروری برای مردم از قبیل برق، آب، بهداشت، سلامت، آموزش و سرپناه تسریع شود.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران که روز سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل در خصوص تحولات سوریه سخن می گفت، افزود: حضور و تحرک گروههای تروریستی در خاک سوریه، حاکمیت ملی این کشور و صلح و امنیت منطقه ای را در معرض خطر قرار داده و باید هرچه سریعتر پایان یابد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل با بیان اینکه جنگ علیه تروریسم نباید تمامیت ارضی وحاکمیت سوریه را نقض کند، گفت: ایران خواستار پایان حضور غیر قانونی نیروهای خارجی در بخش‌هایی از خاک سوریه که منجر به فعالیت های تروریستی در این بخش‌ها شده است.