انتقاد ایران از جلسات شورای امنیت برای تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه سوریه

به گزارش آژانس خبری سیاست خارجی،  زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست  شورای امنیت در مورد سوریه  اظهار داشت: با در نظر گرفتن همکاری دولت سوریه در اجرای تعهداتش در چارچوب کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی، انتظار می رود شورای امنیت جلسات خود را به تکرار مواضع و ادعاهای بی اساس علیه دولت سوریه اختصاص ندهد.  زیرا این به کارایی شورای امنیت کمک نمی کند.

وی اضافه کرد: با این حال برخی از کشورهای عضو، پرونده تسلیحات شیمیایی سوریه را سیاسی کرده اند و مانع از تایید سازمان منع سلاح های شیمیایی( OPCW ) از پایبندی سوریه به تعهداتش شده اند که می تواند منجر به گفتگو و همکاری سازنده با سوریه شود.

 دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در این نشست مجددا بر خواست ایران مبنی بر اجرای کامل، موثر، غیرسیاسی و بدون تبعیض کنوانسیون و همچنین حفظ اقتدار سازمان منع سلاح های شیمیایی( OPCW ) تاکید کرد و گفت سیاسی کردن اجرای کنوانسیون و بهره‌برداری از این سازمان با انگیزه سیاسی، اعتبار کنوانسیون و اقتدار سازمان را به خطر می‌اندازد.

  معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل در ادامه از ارائه صد و چهارمین گزارش ماهانه سوریه به سازمان منع سلاح های شیمیایی در ۱۷ جولای ۲۰۲۲ درباره فعالیت های مربوط به انهدام تسلیحات شیمیایی و تأسیسات تولید آنها در خاک این کشور استقبال کرد.



منبع

  معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل اظهار داشت: ایران به عنوان یکی از قربانیان اصلی سلاح های شیمیایی، استفاده از سلاح های شیمیایی را در هر مکان، توسط هرکس و تحت هر شرایطی به شدت محکوم می‌کند. وی تاکید کرد سوریه تلاش های واقعی برای انجام تعهدات کنوانسیون خود انجام داده و تمایل خود را برای همکاری با دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح های شیمیایی ثابت کرده است.

  ارشادی همچنین تاکید کرد که ایران از رویکرد سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و سوریه برای گفت‌وگوهای سطح بالا حمایت می کند و امیدوار است که این ابتکار نتایج مثبتی به همراه داشته باشد.