امیر عبداللهیان بر ضرورت تهیه نقشه راه برای پیشبرد روابط راهبردی تهران و دهلی نو تاکید کرد

در این دیدار مجموعه گسترده ای از موضوعات مورد علاقه دو کشور در عرصه‌های مختلف راهبردی سیاسی اقتصادی و فرهنگی مورد بحث و رایزنی قرار گرفت.

وی اظهار داشت: تهیه نقشه راه همکاری های راهبردی دو کشور می تواند به مناسبات بلندمدت فیمابین نظم بخشیده و آن را از تاثیر عوامل مخرب مصون دارد.

امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به مکمل بودن اقتصادی دو کشور و وجود ظرفیت‌های فراوان برای گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی ایران و هند، بر ضرورت تهیه نقشه راهی برای پیشبرد روابط راهبردی جامع و گسترده میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری هند تاکید کرد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی آژانس خبری سیاست خارجی، حسین امیر عبداللهیان در ادامه دیدارهای خود با مقامات عالیرتبه هند، ظهر امروز دو دور گفت وگو با سوبرامانیام جیشانکار وزیر امور خارجه هند برگزار کرد.

در پایان این ملاقات دو وزیر به ادامه رایزنی های مقامات دو کشور در سطوح مختلف برای تهیه نقشه راه همکاری‌های راهبردی ایران و هند تاکید کردند.



منبع

وزیر امور خارجه هند ضمن با اهمیت خواندن سفر وزیر امور خارجه ایران به دهلی‌نو برای پیگیری موضوعات موجود در روابط دو کشور ضرورت تشکیل هر چه زودتر اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی و تحرک بخشیدن و همکاری های اقتصادی و تجاری را یادآور شد و تشکیل کارگروه هایی برای پیگیری امور را ضروری دانست.  

توجه به تحریک بخشیدن به همکاری ها در توسعه بندر چابهار و دیگر خطوط مواصلاتی و کریدورهای منطقه ای مشترک بخش دیگر از مباحث مطروحه توسط وزیر امور خارجه هند بود.

 توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و توجه دو کشور به صلح و ثبات در افغانستان از جمله موضوعات مورد توجه دو وزیر امور خارجه بود. آنها ضمن تأکید بر ضرورت کمک به افغانستان جهت عبور از شرایط سخت اقتصادی کنونی، تشکیل دولت فراگیر در افغانستان را مهم‌ترین راهکار برای جلب مشارکت تمامی اقوام و گروه های افغانستان در تعیین سرنوشت کشور خود دانستند.