امیرعبداللهیان: همکاری با مالی در حوزه‌های مختلف از اولویت‌های دستگاه دیپلماسی ایران است

وزیر خارجه مالی افزود: به نفع ما است که با یکدیگر کار کنیم و با رشته مشترک و روابط فی مابین بتوانیم با دخالت کشورها مقابله کنیم.

عبدالله دیوپ خاطرنشان کرد: در جلسات امروز تاکید مکرر بر اجرا است و امیدواریم بتوانیم پروژه‌های خوبی را به اجرا در آوریم.

وزیر امور خارجه یادآور شد: در زمینه همکاری و مبارزه با تروریسم همکاری‌های خوبی داریم و کشور مالی از این موضوع رنج برده و همچنین ایران در این موضوع شهدای زیادی را  تقدیم کرده است و تجربه زیادی در این زمینه دارد.  

وی خاطرنشان کرد: برای روابط دو کشور نقشه راه روشن داریم و این مسئولیت دیپلماتیک ما را سخت‌تر می‌کند و همکارانم در تهران و در مالی کمک خواهند کرد این مناسبات هر چه سریعتر ارتقا یابد.

وزیر خارجه مالی یادآور شد: امیدواریم در دو سال آینده کمیسیون مشترک در تهران برگزار شد و انتخاب مالی و حضور وزیر امور خارجه ایران در این کشور نشان‌دهنده بینش آقای رییسی و سایر مقامات کشور است و امیدواریم بتوانیم در سازمان‌ها و گروه های مختلف کار کنیم.

امیرعبداللهیان با ابراز خرسندی از نخستین سفر خود به قاره آفریقا و مالی گفت: دو کشور روابط مالی و دیرینه‌ای دارند و ایران برای توسعه هر چه بیشتر مناسبات اهتمام جدی دارد و اینکه امروز در باماکو هستیم توجه ویژه تهران را نشان می‌دهد.  

عبدالله دیوپ ادامه داد: امیدواریم نتایج نشست امروز برای ارتقای روابط فی مابین و مبارزه با تروریسم، برای مردم مالی مفید باشد و ارتقای روابط بتواند راههای جدیدی را باز کند و پروژه‌های اولویت دار در کشور ما به وجود بیاید.

وزیر امور خارجه با تاکید بر تاکید ایران بر گسترش روابط با مالی، به تلاش شبانه روزی گروههای کارشناسی ارشد ایران و مالی برای بررسی موضوعات مختلف برای رسیدن به توافق اشاره کرد و افزود: امروز به همراه همکاران و همچنین تیم اقتصادی از ایران در مالی هستیم و جلسات خوبی را با دولتمردان این کشور برگزار کردیم. سیاست ایران برای توسعه کشور ایران با مالی است.

وی  افزود: قرار شد دو کشور در زمینه فرآوری گوشت و لبنیات و تولید واکسن همکاری کنند. همچنین قرار شد نمایشگاه صنعتی برگزار شود.



منبع

امیرعبداللهیان با تاکید بر مذاکره و گفت‌وگو به جای تحریم خاطرنشان کرد: معتقدیم که تحریم‌ها مشکلات مردم مالی را بیشتر می‌کند. ایران سال‌ها است که در تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار دارد و تجربه ثابت کرده است که تحریم های آمریکا شکست خورده است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: آنچه که در سیاست خارجی مالی در ذهن داریم تلاش این کشور برای استقرار و همکاری های همه جانبه و دوستانه بین المللی است و تلاش های دولت و مردم مالی مورد تحسین است.

به گزارش خبرنگار اعزامی آژانس خبری سیاست خارجی به باماکو، حسین امیرعبداللهیان که بامداد سه‌شنبه به مالی سفر کرده، در نشست خبری مشترک با عبدالله دیوپ وزیر خارجه مالی افزود: جمهوری اسلامی ایران برای قاره آفریقا اهمیت ویژه ای قائل است و آیت الله سید ابراهیم رییسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران بر اولویت داشتن آفریقا و همچون کشور تاریخی مالی اهمیت ویژه دارد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در کمیسیون مشترک برای حمل و نقل و راه آهن و مسکن و شهرسازی و فرهنگ و جهانگردی و اقتصاد دیجیتال و اقتصاد، و… برای همکاری‌ها توافق کردیم.

وزیر امور خارجه افزود: اعتقاد داریم دولت انتقالی مالی در راستای سیاست های مردم این کشور حرکت می‌کند. از دولت این کشور  برای رسیدن به آرامش و استقلال مالی حمایت می‌کنیم.

تحریم یک سیاست فاجعه بار است

وزیر خارجه مالی نیز در ادامه این نشست تحریم را یک سیاست فاجعه بار توصیف کرد و گفت: به جای گفت و گو، استفاده کردن از تحریم نا به جا است و مالی با سیاست دخالت گونه مخالف است و بیشترین بخشی که نگرانی وجود دارد بخش مبارزه با تروریسم است.

وی ادامه داد: دخالت برخی کشورهای خارج از منطقه دلیل شکل گیری برخی گروه‌های تروریستی در غرب آسیا و آفریقا است و اعتقاد داریم که استفاده ابرازی از تروریسم باید کنار گذاشته شود و اجازه دهد کشورها خودشان مستقل عمل کنند.