امیرعبداللهیان: رفتار آمریکا ریاکارانه است/ دنبال ژست رسانه‌ای هستند

وزیر امورخارجه با تاکید براینکه این موضوع پشت پرده هایی دارد، تصریح کرد: طرف غربی به دنبال این است که با بهم ریختگی اوضاع در ایران، به آنها امتیازی داده و از خطوط قرمز خود عبور کنیم. اما هیچ اتفاق خاصی در ایران رخ نداده و آنچه در فضای مجازی جریان دارد، وضعیت بزرگنمایی شده است. 

وی توضیح داد: سه روز پیش پیامی از آمریکا دریافت کردیم و به آنها گفتیم که باید موارد اتهامی آژانس علیه برنامه هسته ای ایران حل و فصل شود و حاضر نیستیم توافقی انجام دهیم و آژانس مثل استخوان لای زخم مانده بخواهد از مسیر سیاسی به ایران فشار وارد کنند.

ایران آمادگی دارد به خاتمه جنگ در منطقه قفقاز کمک کند

وزیر امورخارجه با بیان اینکه ما مخالف جنگ در همه جای جهان به ویژه میان روسیه و اوکراین و ارمنستان و آذربایجان هستیم، تصریح کرد: ما هیچ سلاحی به روسیه ندادیم و مخالف جدی جنگ هستیم. 

امیرعبداللهیان افزود: به نقطه خوبی رسیدیم، اکنون مذاکرات و توافقات و مسیر ریل گذاری شده در  جایگاه و مسیر خود قرار دارد. پس از سفر به نیویورک و استقرار راب مالی و دکتر باقری، پیام ها به واسطه کشور ثالت اروپایی منتقل شد و برای نشانه حسن نیت، یک زندانی آمریکایی با جرم محسوس جاسوسی را آزاد کردیم و از طریق عمان تحویل دادیم.

ما از آمریکایی تعجب نمی‌کنیم آن ها به گونه‌ای حرف می‌زدند و به گونه‌ای دیگر عمل می‌کنند

وی ادامه داد: در جریان آشوب‌ها اعتراضات و احساسات عاطفی مردم منحرف و سلاح وارد آن شد و برخی به شهادت رسیدند که این موضوع را هیچ نظامی نمی پذیرد.

ظهوری با اشاره به تحولات پیچیده سیاسی در قفقاز جنوبی، تصریح کرد: به دلیل اشراف کامل، سیاست درست و هوشمندانه جمهوری اسلامی، شاهد اتفاقات خوب در روابط تهران و ایروان هستیم و این بصیرت باعث رشد و تقویت کشورهای همسایه شده است.

وزیر امورخارجه با طرح این پرسش که چه کسی باور می‌کند که فوت یک دختر ایرانی  امریکا و اروپا را متاثر کند؟ گفت: زنان در ایران در مسیر پیشرفت هستند و گام‌های خوبی برداشته شده است اما بخشی از آنچه در ایران اتفاق افتاد ناشی از تاثر و احساسات ایرانی است و بخشی دیگری به دلیل اقدامات آشوبگران بود که با سلاح وارد شدند و به پلیس شلیک کردند. اینگونه اقدامات پیش از این هم در ایران سابقه داشت و برخی از اعضای حزب کومله در سال ۶۰ در ایران جنایتهای زیادی مرتکب شدند. 

امیرعبداللهیان با بیان اینکه برخی هم به دنبال این هستند که با این اتفاقات ایران را وادار به مذاکرات و امتیاز دادن کنند که چنین موضوعی رخ نداده و نخواهد داد.

پیام ایران به آمریکا: باید موارد اتهامی آژانس علیه برنامه هسته ای ایران حل و فصل شود

امیرعبداللهیان تصریح کرد: برای ما حائز اهمیت است که نیروهای خارجی در منطقه هیچ دخالتی نکنند و با فرمت‌های ایجاد و طراحی شده از سوی کشورهای منطقه، بتوانیم گفت‌وگو کنیم. در حوزه روابط دو جانبه هم شاهد گسترش مناسبات در روابط دو کشور باشیم. به راحتی می‌توانیم تبادلات تجاری ایران و ارمنستان را به یک میلیارد دلار برسانیم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: دولت رئیسی و وزارت خارجه برای توافق خوب به دنبال مذاکره هستیم. 

«عباس بدخشان ظهوری» سفیر ایران در ارمنستان هم در جمع ایرانیان مقیم ارمنستان ضمن قدردانی از تلاش همکاران خود در سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایروان، تصریح کرد: علی‌رغم کمبود نیرویی که در بخش رایزنی داریم، امیدواریم بتوانیم مدارس زبان‌های فارسی تعطیل شده را با بودجه کافی بار دیگر راه‌اندازی کنیم. 

هوشمندی ایران باعث تقویت روابط دوجانبه شده است

امیرعبداللهیان با تاکید براینکه فاکتورها نشان می‌دهد که دشمنان می‌خواهند مانع ثبات و پیشرفت ایران شوند؛ تصریح کرد: دشنان در داخل و خارج ایران، با یک فیلم و جمله و سخن تلاش می‌کنند، التهاب در داخل ایران را القا کنند اما من اطمینان می‌دهم، جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهد داد، یک کانال تلویزیونی که با پول یک کشور عربی و حمایت لندن اداره می شود، در داخل ایران التهاب ایجاد کند.



منبع

پس از ورود مهسا امینی به بیمارستان کسری، دو عنصر امنیتی در بیمارستان مستقر شدند

از اغتشاشات به دنبال امتیازگیری در مذاکرات هستند

وی ادامه داد: توجه به ایرانیان خراج از کشور نمایشی نیست و ما به دنبال کار نمایشی نیستیم و اقدامات زیادی در ۱۴ ماه گذشته انجام شده است. مایه خرسندی است که جمعیت قالب در خارج از ایران، فرهیختگان هستند. وقتی فرزندان آنها دنیا می آید در همان ۱۰ روز نخست برای دریافت شناسنامه مراجعه می کنند. یا دریافت یارانه برای حفظ هویت و اتصال بین  این ایرانیان و ایران بسیار اهمیت دارد.

امیرعبداللهیان در جمع ایرانیان مقیم ارمنستان، با اشاره به اینکه ایرانیان خارج از کشور برای رئیس‌جمهور بسیار مهم هستند، گفت: هویت ایرانیان برای آن‌ها خیلی مهم است و صرف‌نظر از گرایش سیاسی و قومی و مذهب، آنها در هرحالتی اول تلاش می‌کنند که به سفارت مراجعه و مشکلات خود را حل کنند. ما بدون هیچ استثنا وظیفه خودمان را برای هر ایرانی طبق قانون جامع حمایت از ایرانیان انجام می‌دهیم.جمعیت ایرانیان خارج از کشور برای ما یک سرمایه هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مرگ مهسا همه را متاثر کرد، رئیس جمهور در همان ابتدای حادثه با پدر او صحبت کرد و پدر مهسا اعلام کرد که غده هیپوفیز وی را چند سال پیش برداشتند، پرونده های ایشان آمد و دکتری که او را عمل کرده بود، آن را اعلام کرد.۱۵ دقیقه پس از ورود مهسا امینی به بیمارستان کسری، دو عنصر امنیتی در بیمارستان مستقر شدند و هدایت از همان لحظه شروع شد.

وی تاکید کرد: امروز افکار عمومی نیازمند اطلاع‌رسانی دقیق هستند اینکه امروز یک مقام وزارت خارجه به ایران بگوید که نگران توافق است اما در ژست رسانه‌ای اعلام کند که مذاکرات اولویت اول ما نیست، قابل قبول نیست و این رفتار آمریکا، ریاکارانه است. 

حفظ هویت ایرانیان برای آنها خیلی مهم است

امیرعبداللهیان ادامه داد: در گفتگو با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفتم که چگونه است که در فرانسه و درباره خشونت و سرکوب جلیقه زردها سکوت می شود اما اروپا به ایران اعلام می کند که در اعتراضاتی که به سوی اغتشاشات سوق داده می شود، جمهوری اسلامی اجازه دهد هرکس هرکاری می‌خواهد، انجام دهد.

ایران اجازه نخواهد داد، یک کانال تلویزیونی که با پول یک کشور عربی و حمایت لندن اداره می‌شود، در داخل ایران التهاب ایجاد کند

وی تاکید کرد: البته احساسات و عواطف مردم محترم است و وضعیت به وجود آمده برای مهسا امینی در جمهوری اسلامی از سوی قوه قضائیه و رئیس جمهور به صورت جدی و با سرعت و دقت پیگیری می شود.

وزیر امورخارجه ضمن بیان تناقضات رفتاری مقامات آمریکا در قبال ایران گفت: ما در موضوعاتی اتفاق نظر داریم و مشکلات داخلی آنها را درک می‌کنیم اما اجازه نمی‌دهیم آنها با برخی از پیام‌ها به آشوب و اغتشاشات در ایران دامن زنند و همزمان خواستار مذاکرات با ایران هم باشند.رفتار دوگانه امریکای جدید نیست اما تاریخ مصرف رفتار دوگانه و پاردوکسی کال گذشته است.این مسئله ما را در رعایت خطوط قرمز جدی تر می کند تا از یک روزنه دوبار گزیده نشویم. 

به گزارش خبرنگار اعزامی آژانس خبری سیاست خارجی به ایروان، «حسین امیرعبداللهیان» روز شنبه پس از بازدید از مدرسه ایرانیان ایروان و دیدار با ایرانیان مقیم ارمنستان، ضمن ابراز خوشحالی از دیدار با ایرانیان حاضر و قدردانی از زحمات اعضای سفارت ایران در ایروان، گفت: امیدواریم تنش میان آذربایجان و ارمنستان یک‌بار برای همیشه خاتمه یابد.