امیرعبداللهیان: راه‌آهن رشت – آستارا در توافق مشترک عملیاتی می‌شود

لاوروف با اشاره به تحولات قفقاز جنوبی، در تایید اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان، بر التزام روسیه به عدم تغییر ژئوپلتیک و مرزهای بین‌المللی تاکید کرد.

لاوروف با اظهار خرسندی از ارتقای سطح روابط همه جانبه و تجاری، افزود، در نتیجه افزایش تبادل هیات‌های اقتصادی و تجاری دو کشور و توافقات حاصله، امیدواریم که شاهد رشد بیش از پیش همکاری‌ها در همه زمینه‌های مورد علاقه باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه روابط دو کشور ایران و روسیه در مسیر درستی قرار دارد، بر لزوم استمرار و تقویت تلاش‌های مشترک برای توسعه بیش از پیش روابط در ابعاد مختلف دوجانبه تاکید کرد.  

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از اظهارات خود افزود که روسیه همانطور که از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای حمایت کرد، از عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز حمایت می کند.

وی ضمن ابراز خرسندی از روند رو به رشد همکاری‌های تجاری میان دو کشور، روان‌سازی این بخش از همکارها و رفع موانع و مشکلات را زمینه‌ساز تقویت حجم تجارت میان دو کشور دانست.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین بر تقویت همکاری‌های ریلی دو کشور تاکید و  تسریع در روند اجرای پروژه‌های ریلی و حمل و نقلی را خواستار شد.  

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز در این دیدار بر اهمیت توافقات روسای جمهور دو کشور در عشق‌آباد تاکید و بر لزوم تلاش مشترک برای اجرای آنها تاکید کرد.

وی از پیشنهاد طرف روس درخصوص همکاری‌های شیلات، فرهنگی، ورزشی و گردشگری نیز استقبال کرد و این موضوعات را از ظرفیت‌های خوب همکاری دو کشور دانست.

امیرعبداللهیان در این راستا تاکید کرد: توسعه همکاری‌ها در کریدور ترانزیتی شمال جنوب از اولویت‌های مهم جمهوری اسلامی ایران است و راه آهن رشت – آستارا در توافق مشترک عملیاتی می‌شود.

وی نیز از موضوعات انرژی، مالی و بانکی، حمل و نقل و ترانزیت، ریلی، نفت و گاز، کشاورزی، شیلات، گردشگری، ورزشی بعنوان زمینه‌های مهم همکاری دو کشور یاد کرد و افزود روسیه آمادگی دارد تا در چارچوب منافع مشترک دو کشور، همکاری‌های دوجانبه را در این زمینه‌ها تقویت کند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی آژانس خبری سیاست خارجی، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان که به دعوت همتای روس خود برای دیدار رسمی دوجانبه به‌ مسکو سفر کرده است، امروز چهارشنبه با سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

لاوروف همچنین برنامه برگزاری اجلاس آتی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را فرصت مناسب دیگری برای گفتگو و امضای اسناد لازم برای تسهیل و ارتقای روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف  دانست.

امیرعبداللهیان، در این رابطه ضرورت تلاش مشترک برای تحقق و اجرای توافقات رؤسای جمهور دو کشور ایران و روسیه در عشق آباد و تهران را مهم و حائز اهمیت دانست.  

وزیر خارجه روسیه از پیشنهاد همتای ایرانی خود در خصوص تقویت همکاری‌های پارلمانی استقبال کرد و نقش مجالس در تصویب اسناد مورد نیاز و حمایت از گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های اساسی را حائز اهمیت خواند.



منبع

مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، موضوعات اوکراین، افغانستان، سوریه، یمن، عراق، فلسطین و نیز قفقاز جنوبی از دیگر موضوعات مورد اشاره امیرعبداللهیان در این دیدار بود.

تاکید لاوروف بر اهمیت توافقات روسای جمهور دو کشور در عشق‌آباد