امیرعبداللهیان: ایران محدودیتی برای توسعه مناسبات با کرواسی ندارد

امیرعبداللهیان در این دیدار به جایگاه تأثیرگذار دیپلماسی پارلمانی و نیز سیاست خارجی متوازن در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت که جمهوری اسلامی ایران هیچگونه محدودیتی برای توسعه مناسبات با جمهوری کرواسی ندارد و مجالس دو کشور نقش مهمی در حمایت از مناسبات فیمابین ایفا می‌کنند.

همچنین در این دیدار زلاتکو حسنبگوویچ رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران‌ و کرواسی، ضمن ابراز خرسندی از سفر به جمهوری اسلامی ایران در معیت اعضای گروه دوستی پارلمانی و دیدار با مقامات کشورمان، اقدام جمهوری اسلامی ایران به عنوان نخستین کشور آسیایی که استقلال کرواسی را به رسمیت شناخت را به عنوان یک برگ زرین در تاریخ دیپلماسی کرواسی و سابقه مناسبات دو کشور برشمرد و تبادل نظر و گفت‌وگو با مقامات کشورمان برای پیرامون توسعه روابط دو کشور را از جمله اهداف سفر هیات پارلمانی کرواسی ذکر کرد.

به گزارش آژانس خبری سیاست خارجی، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز شنبه در دیدار با رئیس و اعضای هیأت پارلمانی کرواسی که به تهران سفر کرده‌اند، با اشاره به گفت‌وگوها و رایزنی‌های به عمل آمده بین مقامات جمهوری اسلامی ایران و کرواسی طی ماههای اخیر نسبت به توسعه مناسبات دو کشور ابراز علاقه مندی کرد.

هیات پارلمانی کرواسی با اشاره به سابقه کهن و اشتراکات زیاد فرهنگی میان دوملت ایران و کرواسی، آمادگی خود را برای حمایت از مناسبات دو کشور و امضای سند همکاری های فرهنگی ابراز داشت. 

وزیر امور خارجه ارتقای سطح مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور را مهم ذکر و ابراز امیدواری کرد پنجمین دور اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و کرواسی به زودی برگزار شود.

در این ملاقات، علی اصغرخانی و حسین حسین زاده رئیس و عضو دیگر گروه دوستی  پارلمانی ایران و کرواسی نیز آمادگی مجلس شورای اسلامی برای کمک به ارتقای مناسبات ایران و کرواسی در زمینه‌های مختلف و تبادل هیات های پارلمانی میان‌دو کشور را ابراز داشتند.



منبع

تشریح آخرین وضعیت مذاکرات لغو تحریم‌های ظالمانه و مواضع اصولی کشورمان در این خصوص، از دیگر محورهای مطروحه در ملاقات هیات پارلمانی کرواسی با وزیر امور خارجه بود.