العربی الجدید: مصر درصدد اصلاح روند روابط خود با ایران است

این امر در درخواست طرف ایرانی از مسئولان قاهره برای توافق درباره سازوکارهای خاص به منظور تسهیل حرکت گردشگران دینی ایرانی به مصر منعکس شد. 

بنا بر این گزارش، «علی سلاجقه» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست در این سفر پیام شفاهی خصوصی آیت الله «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری ایران به عبدالفتاح السیسی همتای مصری خود را ابلاغ کرد. 

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران سه شنبه هفته گذشته در میان تدابیر شدید امنیتی در حاشیه حضور در اجلاس آب و هوا (کوپ ۲۷) از مسجد امام حسین (ع) در مرکز شهر قاهره دیدن کرد.  

در این نشست همچنین درخصوص موضع مصر درباره برنامه‌های ایران در پرونده‌های یمن و سوریه گفت و گو و تبادل نظر شد چرا که قاهره پیشنهاد کرد که [جمهوری اسلامی ایران ] در میانجی‌گری ویژه برای تمدید آتش‌بس در یمن نقش آفرینی کند تا شرایط برای دستیابی به راه‌حل نهایی بحران فراهم شود. 

بر اساس اطلاعات به دست آمده توسط «العربی الجدید»، این دیدار که رئیس سازمان اطلاعات مصر و رئیس سازمان محیط زیست ایران را گرد هم آورد، تاکید موضع قاهره مبنی بر خودداری مصر از قرارگرفتن در هرگونه ائتلاف سیاسی و نظامی [علیه جمهوری اسلامی ایران ] و همچنین تبادل پیام‌های مثبت بین دو طرف را نشان داد.  

العربی الجدید اضافه کرد: از سوی دیگر، مقام‌های ایرانی بر موضع قاطع تهران برای گسترش روابط با قاهره و توسعه ابعاد همکاری‌ها و انتقال روابط دو کشور به افق‌های وسیع و گسترده‌تر باتوجه به ظرفیت‌های بسیار زیاد دو کشور تاکید کردند. 

علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست ایران سه شنبه هفته گذشته همچنین در حاشیه اجلاس یاد شده با «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر که ریاست این نشست را برعهده داشت، دیدار و گفت و گو کرد.



منبع

العربی الجدید این نشست را نشاندهنده یک تحول کیفی با اهمیت و دلایل متعددی از حیث زمان در شرایطی که قدرت‌های خلیج فارس در حال مذاکره سیاسی با تهران برای اصلاح روند روابط خود با ایران هستند، دانست. 

به گزارش آژانس خبری سیاست خارجی، این پایگاه خبری امروز شنبه در مقاله ای نوشت: فعالیت کانال‌های ارتباطی غیر علنی بین مصر و ایران در دوره اخیر، سرانجام در دیدار غیر علنی سطح عالی که در قاهره بین سرلشکر «عباس کامل» رئیس سازمان اطلاعات مصر و «علی سلاجقه» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران که اخیرا” برای شرکت در اجلاس آب و هوا (کوپ ۲۷) به میزبانی شرم الشیخ به مصر سفر کرده است، به اوج خود رسید. 

پیام آیت الله رئیسی به «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر 

در این نشست، همچنین به تاثیر ایران در پرونده نوار غزه از طریق روابط تهران با تعدادی از گروه‌های مقاومت پرداخته شد.