اعضای دفتر تحکیم وحدت با تجمع مقابل سفارت بلژیک خواستار آزادی اسدالله اسدی شدند

بعد از دستگیری اسدی که دبیر سوم سفارت ایران در اتریش بود، دولت این کشور با لغو مصونیت دیپلماتیک موجب شد تا آلمان وی را به بلژیک مسترد کند و اکنون بیش از دو سال است که در زندانی در این کشور به سر می‌برد.

«کاظم غریب آبادی»، معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر در خصوص بی‌گناهی «اسدالله اسدی» دیپلمات ایرانی تصریح کرده بود: «ایشان از مصونیت دیپلماتیک برخوردار است؛ بازداشت ایشان در آلمان و نگهداری ۱۰۱ روزه اش در وضعیت نامناسب مغایر با حقوق بین الملل، حقوق بشر و کنوانسیون ۱۹۶۳ وین ناظر بر روابط کنسولی بود.»

اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی سفارت جمهوری اسلامی در اتریش ۱۱ تیرماه سال ۱۳۹۷ درحالی که ایام تعطیلات خود را در نزدیکی شهر آشافنبورگ واقع در ایالت بایرن آلمان می‌گذراند، با حکم جلبی که توسط دولت بلژیک در اتحادیه اروپا صادر شده بود دستگیر شد.

 ۲۰ تیرماه سال ۱۳۹۸، دادستانی کل آلمان مدعی شد که وی به یک زوج ساکن در آنتورپ در بلژیک سفارش داده تا میتینگ سالانه منافقین را منفجر کنند.

همچنین بخشی پور دبیر تحکیم وحدت طی سخنانی ضمن محکومیت اقدام دادگاه سوئدی از دولت این کشور خواست تا با حفظ استقلال این کشور، بدون تبعیت از صهیونیست ها و پرهیز از همراهی با منافقین هر چه سریعتر زمینه آزادی دیپلمات ایرانی را فراهم کند.

در پایان بیانیه خطاب به خانواده دیپلمات ایرانی نوشته شده است که دفتر تحکیم وحدت به نمایندگی از جنبش دانشجویی ایران و ملت ایران به شما عرض می‌کند که تا آزادی این دیپلمات مظلوم و رسیدگی به ظلم‌هایی که در حق او شده است از پای نخواهد نشست.

همزمان با این تجمع، دفتر تحکیم وحدت در محکومیت صدور حکم حبس برای دیپلمات ایرانی با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام نوشت: دولت و دستگاه قضایی بلژیک چند سال است که بر خلاف اصول هم زیستی مسالمت آمیز و با وجود صبر برخاسته از صلح جویی دولت و ملت ایران به اسارت دیپلمات غیور و مظلوم اقدام کرده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم در این خصوص گفته است: «بازداشت دیپلمات ایرانی یک فرآیند کاملا غیرقانونی و نقض فاحش کنوانسیون ۱۹۶۱ وین بوده است. خواست ما از دولت بلژیک این است دیپلمات ایرانی را فورا آزاد و اعاده حیثت کرده و خسارت وارده را جبران کند و نسبت به بدعت گذاشته شده در نقض مصونیت دیپلمات‌ها مسؤولیت خود را قبول کند.»



منبع

در این بیانیه خطاب به مردم بلژیک آمده است که مردم بلژیک! بدانید که ملت ایران ملت صلح دوستی است که خود قربانی تروریسم است، افرادی که دولت شما امروز به آن‌ها انواع امکانات و حمایت‌ها را عطا کرده روزی در این کشور بیش از ۱۷ هزار کودک و زن و مردم بی گناه این کشور به خاک خون کشیدند. این گرگ صفتان در هر جای از این کره‌ی خاکی باشند قطعا مردم آن جا امنیت نخواهند داشت. به شما توصیه می‌کنیم که سرنوشت مظلومانه کشتار ملت عراق توسط این تروریست‌ها را بخوانید و دولت خود را جهت اخراج و پناه ندادن به این تروریست‌ها باز خواست نمایید

بند سوم بیانیه در خطاب به ملت عزیز ایران امده است که مردم شهید پرور ایران، بدانید که فرزندان مقاوم شما در دفاع از شما از پا نخواهند نشست. یکی از این فرزندان اسدالله اسدی، سال هاست که در اتاق‌های کم نور و سرد بلژیک اسیر گشته است. آزادی او از دولت بلژیک و مسئولان میهن اسلامی پیگیری کنید.

این بیانه درادامه خطاب به دولت بلژیک هم نوشت: دولتمردان بلژیک!، دانشجویان ایرانی به شما توصیه می‌کنند که نسبت به استقلال ملت خود حساس باشید. متاسفانه اخباری مبنی بر تحت فشار قرار دادن شما توسط دولت آمریکا جهت آزاد نکردن دیپلمات ایرانی  اسد الله اسدی شنیده شده است که توصیه می کنیم به جای اطاعت از دولت‌های استکباری روش بازگشت به ملت خویش و هم زیستی مسالمت آمیز با همه ملت‌ها را پیش بگیرید و بدانید که ملت ایران در قبال بی حرمتی به فرزندان خود از پای نخواهد ننشست و در صورت تیره شدن روابط دو دولت آن کس که ضرر می‌بیند شما هستید که تروریست‌های خونخوار را در خود جای داده اید و بهانه را برای دفاع مشروع به ملت ایران داده اند.

به گزارش خبرنگار سیاسی آژانس خبری سیاست خارجی؛ دانشجویان با حمل پلاکاردهایی با محتوای اعاده حیثیت، جاسوس بلژیکی اشد مجازات، جبران خسارت، یک دیپلمات بلژیکی را بازداشت کنید، دادگاه بلژیک پناهگاه منافقین، اسداله اسدی را آزاد کنید، خشم و انزجار خود را از اقدام دادگاه بلژیکی در صدور حکم حبس برای دیپلمات ایرانی اعلام کردند.

وی همچنین از دستگاه دیپلماسی کشورمان خواست تا در صورت  آزاد نشدن دیپلمات کشورمان واکنش مناسب را نسبت به این اقدام دولت بلژیک انجام دهد.