اشتیاق کشورهای منطقه به تولیدات ایران/ رئیسی: سفر به سمرقند گامی برای تقویت توسعه منطقه ای بود

رییس جمهوری با اشاره به اعلام عضویت رسمی جمهوری اسلامی  در نشست شانگهای گفت: در نشست قبلی اصل عضویت ما به تصویب رسید اما اسنادی بود که جمهوری اسلامی باید آن را بررسی بررسی و تایید می کرد که وزارت خارجه این کار را انجام داد و در هیئت دولت به تصویب رسید و فرآیند قانونی آن طی شد.

وی خاطرنشان کرد:  با وجود تهدیدها و تحریم‌ها، اشتیاق کشورهای منطقه را به تولیدات ایران شاهد بودیم.

وی  با بیان اینکه بیش از ۲۰ سال است که مسئولان عالی رتبه  ایران و ازبکستان به کشورهای یکدیگر سفر نکرده اند، ظهار کرد:  این سفر توانست ارتباطی را که دو دهه به کندی انجام می شد، تقویت کند.  مسائل مشترک بین ما و ازبکستان که قبل از هر چیز ارتباط تمدنی و فرهنگی با این کشور است و ارتباطات تجاری اقتصادی مسائل زیرساختی، ترانزیتی و انرژی از محورهایی بود که در این دیدارها مورد بحث قرار گرفت و تصمیماتی اتخاذ شد که طرف ازبکستانی هم برای اولویت قرار دادن کار با ایران بسیار استقبال کرده است و این را برای هر کشور مثمرثمر خواند.

او درباره سخنرانی خود در اجلاس شانگهای خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های جمهوری اسلامی را در اجلاس مطرح کردم و اینکه فعالیت بنادر فعال ما مانند بندر چابهار و بنادر شمال و جندب کشور بیشتر خواهد شد تا از این ظرفیت های ترانزیتی جمهوری اسلامی بهتر بهره برداری شود.

آیت الله  رئیسی سپس به دیدارهای دوجانبه با سران سازمان همکاری شانگهای حاضر در اجلاس اشاره کرد و گفت:  بیش از ۱۰ دیدار با سران عضو کشورهای شانگهای داشتیم که در این دیدارها مسائل دوجانبه ارتباطات اقتصادی و تجاری و کارهایی مطرح شد که بین ایران اسلامی و این کشورها مدت ها مطرح بود و به طور جدی در این رابطه تصمیم گیری شد.

او با بیان اینکه اراده جمهوری اسلامی در کار با همسایگان و توسعه سیاست همسایگی برای همگان در این اجلاس مشخص شد، ادامه داد: وزرای خارجه این کشورها هم با یکدیگر دیدارها و صحبت هایی داشتند که تصمیم گیری شد.

وی افزود:  در این جلسه با طور رسمی اعلام شد که ایران عضو اجلاس همکاری های شانگهای شده است که زمینه خوبی برای زیرساخت های اقتصادی ایران در منطقه و فرصتی برای فعالان اقتصادی در کشور است که در همین تریبون از همه فعالان اقتصادی در کشور و  همه مراکز تولیدی می‌خواهم فعالیت خود را بیشتر کنند چون  این برای همه دولت مردان و فعالان اقتصادی مسئولیت آور است و باید تلاش را مضاعف کرد.  

آیت الله رییسی تاکید کرد: بدانیم بازار برای تولیدات ایران برای کشورهای همسایه و منطقه و آسیا روشن است و امروز باید تلاش کرد و این تلاش موجب افزایش اشتغال، تولید و صادرات می شود و با اقتصاد ایران کمک می کند و لازم است این بازار را که کشورهای متقابل راغب آن هستند فعال سازیم.

به گزارش آژانس خبری سیاست خارجی ،  رئیس جمهوری ایران ادامه داد: به دنبال این نگاه چند اقدام صورت گرفت که نخست دیدار دو جانبه با کشور میزبان ازبکستان بود.

رئیس جمهوری اضافه کرد: روسای جمهوری برخی کشورها مانند چین، هند و  پاکستان در این اجلاس برای سفر به کشورشان از ما دعوت کردند که در زمان مناسب این سفرها و دیدارها برای پیگیری آنچه در نشست ها تصمیم گیری شد، انجام می‌شود.  

رئیس جمهوری گفت: سفر به سمرقند و ازبکستان به دلیل  سابقه دیرینه تمدنی و فرهنگی دارد یکی از بخش‌های دیگری گفتگوی ما بود امیدوارم آنچه در این سفر انجام شد زمینه ای برای گام های آینده و در مسیر توسعه و تقویت سیاست همسایگی و فعالیت‌های اقتصادی در منطقه باشد تا بتوانیم در نشست های بعدی در جمهوری اسلامی و چه در کشورهای منطقه گام هایی برای توسعه روابط سیاسی،  اقتصادی و تجاری با این کشورها برداریم.



منبع