اسلامی: باید پرونده ادعاها علیه ایران بسته و تحریم ها برداشته شود

اسلامی گفت: ما به توافق سال ۲۰۱۵ میلادی متعهدیم؛ به شرط تعهد و پایبندی دیگران به مفاد آن و در صدر آنها برداشته شدن تحریم ها.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم ها به صورت حداکثری رفع شود و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.



منبع

برگزاری این دور از مذاکرات در پی آن صورت گرفت که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال‌تایمز ادعا کرد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که شامل راهکارهای به روز درباره رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز،  ۱۷ مرداد ماه با بازگشت هیات‌ها به پایتخت‌ها پایان یافت.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

به گزارش آژانس خبری سیاست خارجی، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان امروز سه شنبه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی المیادین تصریح کرد: باید پرونده اتهامات و ادعاها درخصوص برنامه هسته ای ما بسته و تحریم ها برداشته شود.

وی افزود: توافق باید از التزام و پایبندی همه طرف ها برخوردار باشد.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند.