اراده سیاسی دولت سیزدهم برای همکاری با آمریکای لاتین

سفیر پیشین ایران در برزیل تأکید کرد: امروز بعد از سفر آقای مادورو، فعالان اقتصادی دو کشور باید با یک برنامه‌ریزی جدی جهت گسترش روابط، کار کنند. بخش خصوصی با توجه به ظرفیت‌هایی که وجود دارد، می‌تواند همکاری‌های گسترده‌ای با آمریکای لاتین در زمینه کشتیرانی و صادرات کالا داشته باشد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در دولت جدید اراده سیاسی برای گسترش همکاری با ونزوئلا وجود دارد، اضافه کرد: جنگی هم که بین روسیه و اوکراین شکل گرفته و بحران انرژی را در دنیا پدید آورده است، به نفع کشورهایی مثل ونزوئلا و ایران است که می‌توانند صادرات نفت خود را گسترش دهند. کمااینکه امروز ونزوئلا صادرات نفت خود را به کشورهایی مثل ایتالیا و اسپانیا شروع کرده و مذاکراتی هم با سایر کشورها داشته است.

هاشمی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با رئیس جمهور ونزوئلا مبنی بر مقاومت دو کشور در مقابل آمریکا، تصریح کرد: آمریکا به طور ظالمانه تحریم‌هایی را علیه کشورها اعمال می‌کند و همین تحریم‌ها زمینه و موجبات همکاری کشورهایی که تحت تحریم‌های قرار گرفته‌اند را به وجود آورده است.

هاشمی خاطرنشان کرد: لذا بازار کشورهای آمریکای لاتین فرصت مناسبی برای فروش کالاهای ایرانی است. یک زمانی کشورهای آمریکای لاتین به واسطه نزدیکی خود با آمریکا، حیاط خلوت آن به نظر می‌رسیدند ولی بعد از واقعه ۱۱ سپتامبر و توجه آمریکا به مسائل خاورمیانه، این فرصت برای ایران فراهم شد که بتواند روابط خود را با این کشور گسترش دهد. لذا این ظرفیت برای همکاری با این منطقه از جهان وجود دارد.



منبع

این دیپلمات پیشین کشورمان اضافه کرد: همانطور که رهبر انقلاب فرمودند، امیدواریم که باشگاه کشورهای تحریم‌شده، با همکاری و همفکری بتوانند جلوی اقدامات ناصواب و نابخردانه آمریکا را بگیرند.

سید جعفر هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی آژانس خبری سیاست خارجی، با اشاره به سفر رئیس جمهور ونزوئلا به تهران گفت: همچنان که خود آقای مادورو هم در مصاحبه‌ای به آن اشاره کرد، توسعه اقتصادی و گسترش روابط راهبردی، از جمله مسائلی است که در این سفر به آن توجه شده است.

وی با اشاره به امضای سند همکاری‌های ۲۰ ساله بین جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا، گفت: امضای این سند نشانه خوبی از درک متقابل دو کشور برای همکاری‌های بلندمدت است و اهمیت این دو سفر را بیش از پیش نمایان می‌کند.

وی یادآور شد: اراده سیاسی کشورها، اعم از روسیه، چین، کشورهای آمریکای لاتین، ایران و … که مورد ظلم و اعمال زورگویانه آمریکا قرار گرفتند، بر این است که بتوانند با دیپلماسی اقتصادی که در حال شکل گرفتن است، می‌تواند تحریم‌ها را بی‌اثر کند و نظم جهانی را تغییر خواهد داد و دنیا به شکل دیگری درخواهد آمد.

سفیر پیشین ایران در برزیل اضافه کرد: توسعه اقتصادی از مهم‌ترین مؤلفه‌های قدرت کشورها به شمار می‌رود و عمل به ضرورت‌های ناشی از آن هم، مستلزم تعاملی است که کشورها باید با جهان و نظام اقتصادی جهانی داشته باشند.

هاشمی با اشاره به همکاری دو کشور در زمینه علم و فناوری، بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که از جمله کشورهایی است که در زمینه‌های علم و فناوری، سرآمد است. شاید ترس و وحشت آمریکایی‌ها هم از این پیشرفت‌های جهش‌دار ایران است که موجب شده مخالفت‌هایی را با ایران اسلامی داشته باشند و در صدد تحریم‌های بیش از پیش باشند.