
یک کارشناس مسائل بین الملل می گوید: هنگام فعال سازی برنامه جامع اقدام مشترک باید در نظر داشت که توافقنامه سال 2015 با قطعنامه 2231 تصویب شده است و بنابراین هر نوع اصلاح یا تغییر در این توافقنامه باید مشمول این تصمیم باشد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آقاي عباس عراقچي اخيرا در بيانيه اي درباره مذاكرات براي احياي برجام گفت: «احياي برجام در حال حاضر به آساني گذشته نيست و همه ما بايد اين را بدانيم تغییر کرده است و در این میان… جنگ اوکراین که تأثیر عمیقی بر دیدگاه امنیتی اروپایی ها و به اصطلاح ترتیبات امنیتی بین المللی داشت، و حمله رژیم صهیونیستی و کشتارهایی که روی داد آنجا شرایط منطقه را به کلی تغییر داد.»
وزیر امور خارجه ایران گفت: تصویری که اکنون وجود دارد در مقایسه با تصویر گذشته تصویری متفاوت است. برخی از تاریخ هایی که در خود برجام وجود داشت گذشته است و بنابراین نمی توان برجام را به شکل فعلی احیا کرد. یعنی این سند باید بازگشایی شود و قسمت هایی از آن عوض شود که کار ساده ای نیست. شما می دانید که وقتی یک سند را باز می کنید، جمع کردن دوباره آن دشوار است.
عراقچی گفت: در مذاکرات 1400 مذاکرات بر سر چگونگی بازگشت به برجام بود و ما هیچ مذاکره ای در مورد خود برجام نداشتیم. حالا شرایطی تغییر کرده و باید با ظاهری متفاوت وارد صحنه شویم. شکل قبلی مذاکرات و توافق هسته ای، همه اینها می تواند یک راهنما و به اصطلاح مرجع برای مراجعه و استفاده باشد، اما دیگر نمی توان به این شکل عمل کرد. مذاکرات جدید باید شکل بگیرد، البته همانطور که گفتم شرایط در اروپا سخت است و در آمریکا مشغول انتخابات هستند و کار آسانی نخواهد بود، اما ما تمام تلاش خود را می کنیم.
در این زمینه، جوئل روبین، استراتژیست دموکرات و معاون سابق وزیر امور خارجه در دولت باراک اوباما در امور قانونگذاری در مجلس نمایندگان ایالات متحده، در بیانیههایی گفت: «ما از ایده امکان از سرگیری روند قدیمی فراتر رفتهایم. توافق هسته ای.”
معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا که در امضای برنامه جامع اقدام مشترک نیز نقش داشت، انتظار داشت که نامزد دموکرات در صورت پیروزی در انتخابات به دنبال توافق جدیدی با ایران باشد.
باید برای جبران عدم اجرای برنامه جامع اقدام مشترک تلاش شود.
«مهدی زکریان» در گفت وگو با «ایسنا» درباره اظهارات اخیر عراقچی گفت: «برنامه جامع اقدام مشترک به شکل فعلی قابل احیا نیست، برنامه جامع اقدام مشترک یک سند حقوقی بینالمللی است که همچنان معتبر است.» 2231 آن را تصویب کرد و بنابراین هر نوع اصلاحی باید بر اساس این موضوع انجام شود.
وی افزود: در تمام مدت اجرای برنامه جامع اقدام مشترک تا زمانی که آمریکا به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد، ایران تمام تلاش خود را برای پایبندی به تعهدات خود در این توافق انجام داد اما یکی از اعضا از تعهدات خود طفره رفت و پس از آن به صورت یکجانبه خارج شد. این توافق و ماجرا از آن بدتر است، پس از این خروج و عدم اجرای تعهدات آمریکا، کشورهای دیگر نیز همین مسیر را طی کردند و در عمل آمریکا را همراهی کردند.
زکریان گفت: یکی از موضوعات مهمی که در احیای برجام چه با اصلاحات و چه با تغییرات ماهوی باید مورد توجه قرار گیرد این است که خروج از برجام و عدم اجرای تعهدات سایر اعضا ضررهای سیاسی، حقوقی و بین المللی خواهد داشت. . و پیامدهای آن برای ایران که به صلاحدید مسئولان و تصمیم گیران بستگی دارد، باید برای جبران این خسارات تلاش کرد.
این کارشناس مسائل بین الملل افزود: موضوع غرامت ناشی از عدم ایفای تعهدات و متعاقب آن اعمال تحریم های یکجانبه آمریکا حتی در دیوان بین المللی دادگستری نیز مورد رسیدگی قرار گرفت و بر این اساس دستور موقت صادر شد. دادگاه اعلام کرد که در سه مورد، آمریکا باید تحریم ایران را متوقف کند، اما متأسفانه این حکم اجرا نشد یا در مواردی ناقص اجرا شد.
زکریان به عدم بازگشت آمریکا به برنامه جامع اقدام مشترک پس از روی کار آمدن جو بایدن اشاره کرد و گفت: پس از اینکه بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک علیرغم شعارهای انتخاباتی بایدن محقق نشد، ایران اجرای برنامه های خود را کاهش داد. تعهدات مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک، بنابراین طرف های مقابل باید آنها را مجبور به بازگشت به توافق هسته ای و انجام تعهدات خود کنند. علیرغم تمام این نوسانات، برجام به عنوان یک توافق بین المللی همچنان معتبر است و با توجه به این موضوع، باید به دنبال احیا یا تغییر آن باشیم.

مذاکرات برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک در سال 2021
ایران قصد دارد از مزایای برنامه جامع اقدام مشترک بهره مند شود
وی با بیان اینکه اقتصاد ایران از آستانه تحریم های بین المللی عبور کرده است، به طرح چهاردهم دولت برای رفع تحریم ها اشاره کرد و گفت: دولت آقای مزیگیان با وعده رفع تحریم ها وارد کار شد در همین فضا است.» توام با اجماع ملی شکل می گیرد. اکنون سیاست خارجی با این نگاه دنبال می شود. اما قبل از اینکه بتوانیم گامی اساسی و مهم در سیاست خارجی برداریم، باید فضای سیاسی و اجتماعی کشور را به طور گسترده و عمیق آرام و هماهنگ کنیم. تمایل به همکاری با کشورهای همسایه و منطقه نیز می تواند ما را از توافق ملی به توافق منطقه ای و در صورت همکاری سایر کشورهای جهان با ایران به سمت توافق بین المللی سوق دهد.
وی افزود: تا زمانی که تکههای این پازل به این شکل قرار نگیرد، تغییری در سیاستهای کشورها از جمله رفع تحریمها ایجاد نمیشود و سپس توافق هستهای منطقی میشود.
زکریان گفت: آنچه آقای عراقچی در نظر دارد بهره برداری از امتیازات موجود برای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک است. امروز ایران در مقایسه با دو سال پیش یا یک سال پیش وضعیت بهتری دارد، زیرا همبستگی و فدرالیسم اکنون در کشور برقرار شده است. در تحولات اخیر منطقه شاهد بودیم که تصمیمات منطقی بر اساس تامین منافع ملی اتخاذ شد، بنابراین معتقدم ایران معادلات منطقه را درک کرده و بر اساس آن عمل می کند.

سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران
ایران برای اجرای برجام با هیچ مانع سیاسی روبرو نیست
این کارشناس بین الملل در پاسخ به این سوال که چه موانعی مانع احیای برنامه جامع اقدام مشترک است، گفت: ایران با مانع سیاسی مواجه نیست و ایران همواره آماده مذاکره و بازگشت به اجرای برنامه جامع مشترک بوده است. اقدام به شرطی که همه مایل به مذاکره باشند. طرفین به تعهدات خود باز می گردند و در این زمینه سال ها ثابت کرده اند که به عهد خود وفادار هستند، اما این تعهد مبتنی بر مسئولیت بین المللی است، به این معنا که در قبال این معاهده مسئولیت دارد، مشروط بر اینکه طرف مقابل نیز آن را اجرا کند. .
وی ادامه داد: اولین گام در این مسیر، همکاری کامل و دوجانبه ایران و آژانس و همکاری کامل دوجانبه بین اتحادیه اروپا و ایران و به دنبال آن بازگشت آمریکا به برنامه جامع اقدام مشترک و جبران خسارات ایران است. در این مسائل سالها
زکریان خاطرنشان کرد: علیرغم کاهش تعهدات ایران، همکاری با آژانس بینالمللی انرژی اتمی همواره در چارچوب معاهده منع گسترش سلاحهای هستهای و پادمانها وجود داشته است. آژانس تا به امروز گزارشی در مورد نقض فعالیتهای صلحآمیز ایران ارائه نکرده است و ممکن است گزارشی مبنی بر تجاوز به تعهدات برجام داشته باشیم، اما هیچ تخلفی در این اقدامات صورت نگرفته است. آنچه در این میان فاقد انعطاف و همکاری بود، رفع تحریم ها بود که برعکس، همواره در جهت تشدید و تعمیق آن بود. آمریکا و اروپا بازنده تحریم ها بودند چون از تحریم ها بهره ای نبردند و ایران راه خودش را رفت و به برنامه هسته ای خود ادامه داد.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: هر نوع توافقی برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک باید با توجه به نیازهای منطقی ایران در موضوع هسته ای صورت گیرد و البته می توان در چارچوب قواعد غیر هسته ای نیز اجرا و مذاکره کرد. – معاهده اشاعه و برنامه جامع اقدام مشترک.

مذاکرات برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک در سال 2021
وقتی گذشته به نفع ایران است
زکریان گفت: اساسا برجام از آن دسته توافقاتی نیست که در طول تاریخ قابل اجرا نباشد و صرفاً چون زمان گذشته است دیگر قابل اجرا نیست. از طرفی معتقدم گذشته به نفع ایران است. اکنون در هشتمین سال برجام، چه از نظر فنی و چه از نظر هستهای، ایران بسیار فراتر از این تاریخ است و اگر دوباره تغییراتی در این توافق ایجاد شود، قطعا ایران به طور کامل اشغال خواهد شد.
وی در خصوص دریافت غرامت عدم اجرای تعهدات 1+5 توسط ایران، تصریح کرد: همه چیز با توافق و مذاکره امکان پذیر است. مذاکره اساساً مبادله ای است و تاکید بر دریافت غرامت عدم انجام تعهدات، به مصلحت و تصمیمات کلی کشور است. اکنون شرایط منطقه و جهان به ایران این امکان را می دهد که به راحتی از امتیازات و نفوذی که در مذاکرات هسته ای برخوردار است استفاده کند و سیاست خارجی خود را تقویت کند. موضوع به توانایی ایران در بهره برداری از موقعیت بین المللی به نفع خود بستگی دارد.
این کارشناس مسائل بین الملل با توجه به حضور روسیه در جنگ با اوکراین و نفوذ آمریکا در این جنگ و تاثیر آن بر مذاکرات احتمالی آینده برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک گفت: اگر هوشمندانه به موضوع نگاه کنیم و به آن نگاه کنیم. مسلم است که روسیه در مسیر احیای برنامه جامع اقدام مشترک قرار دارد، این مانعی نخواهد بود. من معتقدم اگر ملاک ما حفظ و تامین منافع ملی باشد، می توانیم از همه طرف ها امتیاز منطقی بگیریم.
انتهای پیام/