آمریکا بنیاد ۱۵ خرداد را تحریم کرد

سلمان رشدی در سال ۱۳۶۷ کتاب موهن “آیات شیطانی”  را که به پیامبر اسلام (ص) اهانت کرده بود، منتشر کرد که خشم مسلمانان جهان را برانگیخت.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در تداوم رویکردهای دوگانه دیپلماسی و فشار دولت جو بایدن، روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد که  نام بنیاد ۱۵ خرداد را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

برایان نلسون معاون وزیر خزانه داری آمریکا ادعا کرد عزم واشنگتن برای ایستادگی در برابر تهدیدهای مقامات های ایرانی علیه آزادی بیان و عقیده متزلزل نخواهد شد.

دولت آمریکا بهانه این تحریم را تعیین جایزه از سوی بنیاد ۱۵ خرداد برای مرگ “سلمان رشدی” نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی  اعلام کرده است.

این خبر در حال تکمیل است.



منبع

بر اساس بیانیه پلیس نیویورک،  فرد مظنون روز ۱۲ اوت ۲۰۲۲  (۲۱ مرداد) به سمت تریبون دوید و به سلمان رشدی و مصاحبه‌کننده حمله‌ور شد.

سلمان رشدی نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی که چندی پیش با ضربات چاقو هدف حمله قرار گرفت، بینایی یکی از چشمان خود را از دست داده است و توان استفاده از یک دست را ندارد.

این نویسنده ۷۵ ساله هنگامی که مرداد ماه برای سخنرانی در موسسه شاتاکوا در نیویورک به جایگاه آمد، از ناحیه گردن و شکم مورد اصابت قرار گرفت.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز ادعا کرد این تحریم به علت حمایت مالی این بنیاد از اقدامی تروریستی و پیام آشکاری است مبنی بر اینکه ما در برابر نقض آزادی بیان و تروریست اقدام خواهیم کرد.

دفتر کنترل دارایی‌های هارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد بنیاد 15 خرداد، مستقر در ایران که برای کشتن نویسنده برجسته انگلیسی-آمریکایی جایزه تعیین کرده، اقدام کرد.

در پی این اقدام موهن سلمان رشدی، او ناچار به زندگی پنهانی تحت تدابیر شدید امنیتی شد و از آنجا که دولت انگلیس زمینه انتشار این کتاب اهانت آمیز را فراهم کرده بود، با صرف هزینه های گزاف مسوولیت حفاظت از جان او را برعهده گرفت و او بارها ناچار به تغییر محل اقامت خود شد.