آماده‌ایم راه‌ها را برای حمل مسافر و بار جمهوری آذربایجان باز کنیم

وزیر خارجه ارمنستان در پاسخ به سؤال خبرنگار سیاست خارجی آژانس خبری سیاست خارجی درباره احداث کریدور بین آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان اظهار داشت: بعد از مناقشه‌ای که در ۲۰۲۰ نسبت به قره باغ اتفاق افتاد و متوقف شد؛ بعد از آن بیانیه‌های بین روسای سه کشور تصویب و در آن به مسیرهای ارتباطی و رفع انسداد مسیرهای تجاری و اقتصادی اشاره شد.

وی گفت: البته با این دیدگاه که تمام مسیرهای ارتباطی که باید باز شود، در همه جهات باید تحت نظارت و کنترل و قانون اساسی کشوری باشد که این مسیر از آن کشور عبور می‌کند. هر مسیری که رسیدن به نخجوان به آذربایجان را ایجاد می‌کند برای اتباع دو کشور و اتباع ثالث می‌توانیم راه‌های زیادی را برای این بررسی کنیم.

وی افزود: در این چارچوب، تمام مسیرهایی که باید رفع انسداد شود مسیر اتصال بین آذربایجان و نخجوان را هم شامل می‌شود. در قالب گروه کاری سه جانبه این موضوع را بررسی می‌کنیم و آماده‌ایم راه‌ها را برای حمل مسافر و بار برای آذربایجان باز کنیم.

وزیر خارجه ارمنستان افزود: نمی‌خواهم وارد جزییات شوم ولی خواسته اصلی ما این است که مسیرهای عبوری از خاک ارمنستان باید طبق قانون و در کنترل ارمنستان باشد. ولی متاسفانه با رویکرد بدون سازش طرف آذربایجان مواجه بودیم که حاضر به کوتاه آمدن و سازش نبودند. گاهی وقت‌ها کشورهای ثالث و حتی کشورهایی که مورد انتظار نبودند در راستای اجرای این پروژه مداخلاتی می‌کنند و صحبت‌هایی درباره ایجاد کریدور می‌کنند که این موضوع امکانپذیر نیست.



منبع