آشوب‌ها و تحریم‌ها ریشه در تلاش آمریکا برای به بن‌بست کشاندن مذاکرات است

خوش‌چشم خاطرنشان کرد: به‌طور قطع طرف غربی گام‌های بعدی را به همان ترتیبی که در بهار اقدام کرد، برمی‌دارد. بعد از گام اول، گام دوم به عبارتی جنگ ادراکی، شناختی و رسانه‌ای است که با استفاده از شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور و پلتفرم‌هایی مانند توییتر و اینستاگرام انجام شد.

تحلیلگر مسائل هسته‌ای یادآور شد: قطعا طرف غربی در پایان این دور هم به همان نتیجه‌ای که در دوحه حاصل کرد و مجبور ‌شد پس از گذشت چند هفته امتیازاتی را به ایران بدهد، دست می‌یابد. با توجه به اینکه امتیازات بسیار کلیدی هنوز باقی مانده، کشور بعد از این دوره طولانی از مذاکرات در این ماه‌ها قطعا به دنبال محقق کردن دریافت همین امتیازات خواهد بود.



منبع

این تحلیلگر مسائل هسته‌ای، جنگ اراده‌ها با طرف‌های غربی را مشتمل بر جنگ ادراکی، برجسته‌نمایی اپوزیسیون، سعی در ایجاد اغتشاشات، حمله سایبری، بازاعمال تحریم‌ها به منظور تاثیرگذاری روانی، دستور توقیف محموله نفتی ایران در سواحل یونان، ترور، خرابکاری و جنگ روانی، فشار دیپلماتیک و سیاسی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تهدیدات امنیتی سیاسی ناشی از سفر بایدن به منطقه نسبت به ایران عنوان کرد.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: از روزی که آمریکایی‌ها با اتهامات واهی سعی در ترور و ربایش اشخاص در آمریکا از سوی ایران مطرح کردند، مشخص بود این حربه تکراری که در دوره اوباما هم به عنوان اولین تاکتیک برای ایجاد خسارت‌های اعتباری انجام می‌شود اولین گام است.

وی گفت: البته بعد از فروکش کردن اغتشاشات هم قطعا تحریم‌های حقوق‌ بشری را علیه ایران ‌دنبال خواهند کرد. تحریم‌های برآمده از اغتشاشات تحریم‌های تاثیرگذاری نیستند، چراکه تحریم‌های تاثیرگذار اصلی در حوزه‌های هسته‌ای، منطقه‌ای و موشکی علیه جمهوری اسلامی تاکنون اعمال شده و لذا ضعیف‌ترین نوع تحریم‌ها، تحریم‌های حقوق بشری است.

وی تصریح کرد: البته جمهوری اسلامی ایران هم دست خالی نیست و ابزارهای فشار گوناگونی دارد و قطعا جایی برای عقب‌نشینی وجود ندارد و به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی ایران امتیازات باقی‌مانده را رها نمی‌کند.

وی تصریح کرد: در این دور هم مانند دفعه قبل از همه ابزارهای فشار استفاده می‌شود برای اینکه تا آغاز اجلاس بعدی شورای حکام در اواخر پاییز سعی کنند ایران را از مواضعش به عقب برانند.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل عنوان کرد: با توجه به اینکه سه دیواره از شدیدترین تحریم‌ها بر ایران اعمال شده است، بود یا نبود این تحریم‌های حقوق بشری، تاثیری بر جمهوری اسلامی ایران نمی‌گذارد و فقط تاثیر روانی در پی خواهد داشت تا در گام بعدی سعی کنند بازارهای اقتصادی و دلار را با مداخله ارزی ملتهب کنند.

وی یادآور شد: اقدام سوم طرف غربی استفاده از هرگونه موقعیتی برای ایجاد اغتشاش و یا تبدیل اعتراضات به اغتشاشات و همچنین گسترش اغتشاشات است. در این دور از جنگ ترکیبی سعی شد تا ابزارهای بیشتری نسبت به ابزارهای فشار در فصل بهار به‌کار گرفته شود.

تحلیلگر مسائل هسته‌ای اظهار کرد: در فصل بهار هم بعد از اجرای ارز ترجیحی، سعی شد تا اغتشاشات گسترده‌ای به‌وجود بیاید اما توان این اقدام، در آن زمان برای آمریکا مهیا نبود چرا که نیاز به زیرساخت‌های جنگ ادراکی و رسانه‌ای بسیار گسترده‌تری داشت.

سیدمصطفی خوش چشم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی آژانس خبری سیاست خارجی درباره تحریم‌های جدید غرب علیه ایران و ارتباط آن با ناآرامی‌های اخیر در کشور گفت: ما یک جنگ اراده‌ها با طرف‌های غربی در مذاکرات داریم که دور اول آن در بهار و در طول سه ماه انجام شد.

خوش‌چشم افزود: طرف غربی به‌طور قطع بعد از انجام این اقدامات به‌دنبال اعمال اقدامات سخت دیگر مانند ترور و خرابکاری و در نهایت فشار از طریق شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه جمهوری اسلامی خواهند بود تا بتوانند تخمین بزنند که ایران در دور دیگر از مذاکرات عقب‌نشینی می‌کند یا خیر.

خوش‌چشم ادامه داد: اما برای این دور مقدمات این ناآرامی‌ها را از پیش مهیا و در نهایت سعی کردند با استفاده از گروه‌های تجزیه‌طلب و گروه‌های دوره دیده و شبکه‌سازی‌شده توسط موساد و دیگر گروه‌ها، اعتراضات را تبدیل به اغتشاشات کنند که این موضوع از همان روز نخست ناآرامی‌ها و ساعات اولیه به سرعت اتفاق افتاد.