یک روزنامه پاکستانی: بریکس با گسترش خود به دنبال فاصله گرفتن از هژمونی آمریکاست

یک روزنامه پاکستانی با توجه به گسترش بریکس به بررسی راهکارهای این گروه برای مقابله با «هژمونی آمریکا» پرداخت و هدف آن را تغییر در نظم جهانی عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، در پی تصمیم هفته گذشته کشورهای ائتلاف بریکس برای گسترش این گروه، روزنامه پاکستانی دان در این باره نوشت: رهبران بریکس بر خلاف میل شکاکان و گزارش‌ها درباره اختلافات داخلی بر سر مسئله گسترش این ائتلاف، هفته پیش پیوستن شش کشور دیگر به این گروه از سال دیگر را اعلام کردند و این اقدام همگام با تلاش این اقتصادهای نوظهور برای افزایش نفوذ جهانی خود به منظور تغییر شکل نظام مالی جهانی انجام شد.
دان نوشت: سیریل رامافوسا، رییس جمهور آفریقای جنوبی، پنج‌شنبه گذشته در پایان پانزدهمین نشست بریکس اعلام کرد که کشورهای بریکس، یعنی برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی  عضویت کامل ایران، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، مصر، اتیوپی و آرژانتین در این ائتلاف را از ژانویه بعدی تایید کردند. این گسترش اولین مورد از سال ۲۰۱۰ است که آفریقای جنوبی در آم سال به این ائتلاف پیوست.
بریکس که گروهی متشکل از کشورهای غیرغربی است، در حال حاضر ۴۰ درصد از جمعیت جهان و یک چهارم  نرخ تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص داده است که این میزان با وجود پیوستن عربستان سعودی، ایران و امارات متحده عربی به عنوان سه تولیدکننده بزرگ نفت، تا ۳۶ درصد افزایش خواهد یافت. گسترش این گروه موجب تقویت جایگاه جهانی آن و مبارزه با سلطه گروه جی هفت خواهد شد که تحت رهبری آمریکا است. تبادلات تجاری داخلی با ارز رایج بریکس یکی از احتمالات است.

یک روزنامه پاکستانی: بریکس با گسترش خود به دنبال فاصله گرفتن از هژمونی آمریکاست
پانزدهمین نشست ائتلاف بریکس در ژوهانسبورگ

بسیاری از این «قدرت‌های خاورمیانه» از نظام مالی بین‌المللی موجود ناراضی و از «هژمونی آمریکا» خشمگین هستند. کشورهای دیگر نیز نگران به‌کارگیری تحریم‌های اقتصادی به عنوان ابزاری برای حفظ سلطه سیاسی آمریکا و متحدان ثروتمند آن بر بقیه جهان هستند. برای آن‌ها، بریکس یک جایگزین محسوب می‌شود.
در ادامه این گزارش آمده است: آزردگی و نارضایتی زیادی نسبت به ساختار فعلی نظام مالی جهانی وجود دارد و کشورهای در حال توسعه از نفوذ واشنگتن در نظام پولی بریتون وودز بیزارند. بسیاری بر این باورند که صندوق بین‌المللی پول ابزاری برای آمریکا و متحدان ثروتمند غربی آن برای حفظ سلطه‌شان بر اقتصادهای در حال توسعه و بیرون کشیدن ثروت آن‌هاست. نهادهای مالی بریتون وودز معمولا مقصر فقیرسازی ملت‌هایشان تلقی می‌شوند.
همچنین، به طور گسترده‌ای این موضوع در میان کشورهای «جنوب جهانی» احساس می‌شود که سلطه دلار به عنوان ارز رایج ذخایر پولی بین‌المللی و استفاده از آن برای تجارت بین‌المللی، علت تکرار بحران‌های بانکی و تورم در کشورهای در حال توسعه است. برخی دیگر نیز نگران  تحریم‌های یک‌جانبه واشنگتن هستند که کشورهای بسیاری را تهدید می‌کند و می‌تواند فشار زیادی علیه آن‌ها اعمال کند.
دان با پرداختن به نظرات هشام ابوبکر متوالی محمد، یک اقتصاددان مصری، به نقل از او نوشت:  جهان، دهه‌ها نظاره‌گر این بوده است که آمریکا از دلار به عنوان سلاحی علیه کشورهایی استفاده می‌کند که  با سیاست‌ها و منافع آن مخالفند. بسیاری از کشورها، از جمله ایران، کوبا، ونزوئلا وسودان از این تحریم‌ها رنج برده‌اند که آسیب‌های فاجعه‌باری به مردم و اقتصادشان وارد ساخته است. کشورها یا شرکت‌هایی که تلاش کنند با اقتصادهای تحت‌ تحریم معاملاتی انجام بدهند نیز ممکن است مشمول تحریم شوند. آمریکا فقط به منافع خود اهمیت می‌دهد و به تاثیر مخرب سیاست‌های مالی‌اش علیه دیگر اقتصادها توجهی ندارد.

یک روزنامه پاکستانی: بریکس با گسترش خود به دنبال فاصله گرفتن از هژمونی آمریکاست
حضور رییس جمهور ایران در نشست بریکس

در ادامه این گزارش آمده است: فرای مسئله گسترش این ائتلاف، تقویت استفاده از ارز رایج کشورهای عضو برای تجارت و تبادلات مالی جهت کاهش اتکایشان به دلار آمریکا نیز در دستور کار بریکس قرار دارد.
تبادلات تجاری با این کشورها با ارز رایجشان راهکاری سریع و موثر برای مشکلاتشان در مواجهه با کمبود دلار ارائه می‌دهد. بانک جدید توسعه که توسط کشورهای بریکس بنا نهاده شده است، جایگزینی مناسب برای بسیاری از کشورها محسوب می‌شود که به دنبال یک نظام مالی خارج از سلطه غرب و در دسترس بودن آن برای امور مالی بدون شرایط سخت هستند.
بریکس پتانسیل زیادی دارد که جایگزینی برای نظام‌های قدیمی مالی و سیاسی ارائه کند. بانک جدید توسعه بریکس یکی از دستاوردهای قابل توجه آن است که بانکی چندجانبه با سرمایه ۵۰ میلیارد دلاری برای تامین مالی پروژه‌های آب و هوایی در کشورهای در حال توسعه است. این بانک که شامل اعضای اصلی بریکس، مصر، بنگلادش و امارات متحده عربی به عنوام سهام‌داران آن می‌شود، تا کنون بیش از ۳۰ میلارد دلار وام را از زمان آغاز به کارش در سال ۲۰۱۵ تایید کرده است.
بریکس همچنین دارای یک صندوق ذخیره پولی با ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه است که کشورهای عضو بریکس می‌توانند در شرایط نابسامان مالی جهانی از آن کمک بگیرند. این ائتلاف همچنین به دنبال تعریف ارز رایجی برای به چالش کشیدن سلطه دلار است.

در حال حاضر، این گروه روی تعمیق و تقویت استفاده از ارز رایج میان کشورهای عضو آن متمرکز است. رهبران بریکس وزرای دارایی و اقتصاد و بانک‌های مرکزی‌شان را موظف کرده‌اند مسئله ارزهای داخلی و سازوکارهای پرداختی را بررسی کرده و تا نشست بعدی این گروه، گزارشی درباره آن ارائه دهند.
این روزنامه پاکستانی در پایان نوشت: کشورها با عضویت در بریکس امیدوارند که بتوانند در میان ائتلاف کشورهای غیر غربی که هدف تغییر نظم جهانی را در سر دارد، نفوذ خود را افزایش دهند.
انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402060603627/%DB%8C%DA%A9-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%BE%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%B3-%D8%A8%D8%A7-%DA%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B4-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%86%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D9%81%D8%A7%D8%B5%D9%84%D9%87-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%86