پروژه های مهندسی موفق ایران در منطقه/سوریه؛ بهشت مهندسان ایرانی

پروژه های مهندسی موفق ایران در منطقه/سوریه؛  بهشت مهندسان ایرانی

پس از پایان جنگ در سوریه، مهاجرت معکوس سوری ها و نیاز به بازتولید زیرساخت های این کشور، پای مهندسان ایرانی را به این کشور باز کرد تا نیازهای شهری این کشور مانند ساخت و ساز مسکن، کارخانه های مصالح ساختمانی و کارگاه های تولیدی در این کشور دوباره در مدار توسعه قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سوریه پس از یک دوره درگیری های داخلی و نبرد با داعش، اکنون در آستانه ورود به مرحله اقتصادی و بازسازی قرار دارد. دولت سوریه تمهیدات ویژه ای برای حضور و سرمایه گذاری فعالان اقتصادی ایرانی در نظر گرفته است. در این راستا کشورهای ایران و سوریه همواره به دنبال افزایش سطح مبادلات تجاری با یکدیگر بوده اند و این امر با مراجعه به تفاهم نامه ها و اسناد امضا شده بین دو طرف قابل اثبات است.

سوریه تنها کشوری است که با ایران قرارداد تجارت آزاد دارد (به استثنای 14 قلم کالای کشاورزی و 74 قلم کالای صنعتی). در سال 2018، بنا به درخواست طرف سوری، تصمیم گرفته شد تا 88 دسته از کالاهایی که از توافق خارج شده بودند، با هدف توسعه تجارت بین دو کشور حذف شوند. از سوی دیگر، با امضای تفاهم نامه همکاری بلندمدت اقتصادی راهبردی ایران و سوریه به همراه امضای 11 سند و یادداشت تفاهم همکاری بین این دو کشور در بهمن ماه 1396، ظرفیت مناسبی برای همکاری وجود دارد. . در بخش های مختلف اقتصاد سوریه.

بازسازی کارخانه های سیمان اولویت صنعت سوریه است

ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و سوریه با تکیه بر اسناد راهبردی اقتصادی، فرصت های سرمایه گذاری در زیرساخت ها (برق، راه، مسکن، نفت و گاز)، صنعت (انواع اصلی صنایع مانند سیمان، صنایع شیمیایی، صنایع غذایی و … صنایع فولاد و مهندسی نساجی))) و ارائه کشاورزی که به برخی از آنها می پردازیم:

بازسازی کارخانه های سیمان یکی از اولویت های صنایع سوریه است. مواد معدنی اولیه کافی برای صنعت سیمان در سوریه وجود دارد و تامین آن در اختیار یک کارخانه سیمان 50 ساله مشکلی ندارد، اما کارخانه های سیمان ساخته شده به صنایع در زمینه های مختلف مانند ریخته گری، معدن و غیره نیاز دارند. حمایت می کنند و به این صنایع، کارخانه های پشتیبان صنعت سیمان می گویند.

بازسازی کوره های ذوب کارخانه پشتیبانی صنعت سیمان در حلب یکی از پروژه های مهم است. این کارخانه قبل از جنگ از تمام کارخانه های سیمان حلب پشتیبانی می کرد تا اینکه سود کارخانه در سال 2011 به بیش از 2 میلیون دلار رسید. کارخانه های خصوصی و صاحب بزرگترین ماشین تراش در سوریه بود. در زمان جنگ متاسفانه واحد ریخته گری و کوره ذوب تخریب شد استفاده شده.

کارخانه سیمان الشهبی در لاذقیه به دلیل وجود معادن آهک و سیلیس در شمال کارخانه و معدن سنگ بزرگ در غرب کارخانه و از سوی دیگر شناسایی معادن خاک رس، آهن و سایر مواد معدنی در فاصله ای نزدیک در 3 کیلومتری از سال 80 تا 90 اقدام به خرید معادن با ذخایر مناسب کرد که یکی از نقاط قوت کارخانه و زمین آن در اختیار کارخانه است. با توجه به مصرف بالای سوخت در تولید سیمان و از سوی دیگر توسعه بافت شهری اطراف کارخانه و ملاحظات زیست محیطی ناشی از آلودگی های ناشی از تولید سیمان، این کارخانه در سال 1377 تعطیل شد.

پروژه های کشاورزی، پزشکی و غذایی در سوریه

از توانمندی های اقتصادی سوریه در زمینه کشاورزی می توان به پروژه پرورش ماهی – ساحل طرطوس، پروژه پرورش ماهی در یکی از سدهای منطقه قنیطره، پروژه مرکز پرواربندی گوسفند در سلمیه حماه، پروژه تولید لبنیات و پنیر اشاره کرد. شهرک صنعتی بالحص” قنیطره، پروژه سرمایه گذاری در صنعت کودهای آلی، سویدا در شهر صنعتی در منطقه ملازیتون، پروژه تولید خوراک دام در درعا، پروژه خشک کردن میوه در درعا، پروژه کارخانه تولید رب و آب گوجه فرنگی در درعا، درعا، پروژه تولید لوازم کشاورزی در طرطوس، اجرا و تجهیز واحدهای سردخانه در درعا.
نیازهای پزشکی سوریه شامل توسعه صنعت تجهیزات پزشکی و تولید نمک کلرید سدیم پزشکی در حمص و دیرالزور است. همچنین از جمله پروژه های صنایع غذایی این کشور می توان به پروژه سرمایه گذاری کارخانه بیسکویت غروی – هوشپلاس، پروژه سرمایه گذاری در کارخانه لبنیات حلب، پروژه تولید نوشیدنی های غیر الکلی در السویداء، پروژه بسته بندی و بسته بندی نمک یددار اشاره کرد. در درعا، پروژه بطری سازی روغن زیتون و تولید صابون در السویداء، پروژه بطری سازی روغن زیتون در درعا، پروژه تولید روغن نباتی در حمص، و پروژه تولید چیپس سیب در السویدا.

محور راه آهن سرخس-سوریه، کریدور همکاری مهم

ارتباط کشورهای آسیای میانه با شام از طریق ایران همواره مورد توجه دستگاه دیپلماسی کشورمان بوده است تا خط ریلی از سرخیس در استان خراسان رضوی به شلمچه و سپس از بصره به سوریه بتواند وضعیت ترانزیتی ما را بهبود بخشد. در همین راستا رئیس جمهور کشورمان در سفر اردیبهشت ماه سال گذشته (1402) به سوریه، پروژه های این موضوع را با همتای خود در میان گذاشت.

توصیف خط راه آهن شلمچه به بصره به عنوان یک کریدور استراتژیک که می تواند ایران را از طریق سوریه به دریای مدیترانه متصل کند، موضوع راهبردی مهمی است که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت، زیرا مسیر از شلمچه به بصره و از آنجا به بندر لاذقیه است. سوریه. سوریه امکان تجارت دور و دراز را از ایالت پاکستان به چابهار واقع در جنوب شرقی ایران و از آنجا به شلمچه و همچنین امکان حمل و نقل کالا از سرخس را فراهم می کند. شلمچه و از آنجا بنادر سوریه را در نظر بگیرد.

احیای شبکه برق سوریه با کمک مهندسان ایرانی

ظرفیت تولید برق در سوریه تا سال های قبل از جنگ داخلی 9500 مگاوات بود. با شروع و تشدید بحران در سوریه، یک دهه بعد، ظرفیت باقیمانده تقریباً 25 درصد انرژی مورد نیاز را برعهده گرفت و در این راستا، شرکت های مهندسی کشورمان علی رغم تحریم های اعمال شده، وارد عرصه ساخت و ساز شدند. و بازسازی نیروگاه ها برای پروژه های تعمیر و نگهداری در المهراده، بنیاس و دیر الیف، و آنها همه چیز لازم را برای احیای نیروگاه ها و تولید برق در اختیار سوریه قرار دادند.

ایستگاه های حرارتی حلب و راستان در لاذقیه دو پروژه ای هستند که با همکاری سوریه و ایران به بهره برداری رسیدند، پس از بازسازی، هر کدام حدود 500 مگاوات به ظرفیت تولید شبکه برق سوریه می افزایند.

تولید لاستیک، تراکتور و شیرخشک آخرین توافق ایران و سوریه است

حسین اکبری سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق و هیئت همراه با محمد سامر الخلیل وزیر اقتصاد و تجارت خارجی، عبدالقادر جوخادر وزیر صنعت و فادی الخلیل رئیس جمهور سوریه دیدار و گفتگو کردند. سازمان بین المللی همکاری و برنامه ریزی، در 1 می، و آنها گفت و گو کردند. وزیر صنعت سوریه در این دیدار گفت: پروژه های مشترک در دست مطالعه مربوط به تولید لاستیک، تراکتور و شیرخشک دارای اولویت هستند چرا که حسین ارنوس، نخست وزیر سوریه پیش از این در سفر خود به سوریه صحبت کرده بود. تهران در این زمینه با مقامات ایرانی گفتگو کرد.

فادی الخلیل، رئیس سازمان بین المللی همکاری و برنامه ریزی سوریه نیز با اشاره به ضرورت فعال سازی شرکت های مشترک بین دو کشور و تشویق بخش خصوصی برای ورود به پروژه های سرمایه گذاری در سوریه، گفت: سوریه قوانینی را وضع کرده است. تشویق بخش خصوصی برای ورود به پروژه های سرمایه گذاری در سوریه. تشویق سرمایه گذاری و از طریق این قوانین می توان از تخصص ایرانیان در زمینه های فنی و صنعتی بهره مند شد.

150 شرکت ایرانی آماده بازسازی زیرساخت های سوریه هستند

کنفرانس «بازسازی سوریه – فرصت ها و سرمایه گذاری» با حضور ۱۵۰ شرکت ایرانی در ۲۲ اسفند ماه سال گذشته (۱۴۰۲) با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران، سفارت سوریه در ایران و تجار سوری در تهران برگزار شد. هدف از این کنفرانس معرفی فرصت‌های ورود به بازارهای سوریه، روش‌های ورود به شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی، بازسازی کارخانه‌ها، عرضه کالا و خدمات و آشنایی با قابلیت‌های سرمایه‌گذاری موجود در سوریه بود. .

اعضای هیئت مدیره سندیکای مهندسین سوری، مهندس ابراهیم مصطفی، مشاور امور بازرگانی و توسعه تجارت در اتاق دمشق، مهندس ژان کور باتین، مدیر اجرایی شرکت نمایشگاه‌ها. مرافی العبد، مدیر بازاریابی، سومر یونس، مدیر نمایشگاه های سوریه، در مورد اولویت ها، قابلیت های موجود، فرصت های همکاری مشترک در سوریه و امکانات ارائه شده از سوی سوریه توضیحاتی ارائه کرد دولت به شرکت های خارجی برای کار در قلمرو آن.
انتهای پیام/