بیانیه شورای همکاری کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در مورد مسائل منطقه ای

بیانیه شورای همکاری کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در مورد مسائل منطقه ای

شورای همکاری خلیج فارس در پایان نشست خود در دوحه بیانیه ای درباره مسائل مختلف منطقه صادر کرد.

به گزارش ایسنا، وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس روز یکشنبه در پایان نشست خود در دوحه بیانیه ای صادر کردند و در آن تجاوزات مداوم رژیم صهیونیستی به غزه را محکوم کردند و خواستار آتش بس کامل در این منطقه شدند. منطقه

در این بیانیه آمده است: ما از شورای امنیت می خواهیم که قطعنامه ای الزام آور صادر کند که تعهد اسرائیل به آتش بس فوری را تضمین کند.

وزرای خارجه در بخشی دیگر از بیانیه خود از کشورهای عضو خواستند تا با پیشنهاد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای آتش بس در غزه تعامل مثبت داشته باشند.

رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد رژیم صهیونیستی طرح سه مرحله ای جدیدی را به حماس پیشنهاد کرد که شامل نقشه راه پایان درگیری در غزه و آزادی اسرا است.

مرحله اول شامل آتش بس عمومی، خروج سربازان رژیم اشغالگر از تمام مناطق مسکونی، آزادی برخی از اسرای حماس اعم از افراد مسن، مجروحان و زنان و آزادی اسرای فلسطینی است. مرحله دوم شامل توقف نامحدود خصومت ها در ازای آزادی اسرای باقی مانده است. مرحله سوم نیز شامل طرحی برای آغاز بازسازی غزه است.

شورای همکاری خلیج فارس در ادامه بیانیه و ادعای مکرر خود خواستار مالکیت کامل منابع طبیعی در حوزه دریایی مشترک عربستان سعودی و کویت از جمله میدان گازی آرش (الدره) شد. برای این دو کشور.»

پیش از این محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نوشت: جمهوری اسلامی ایران تحت هیچ شرایطی از «حق اکتسابی» خود در میدان مشترک گازی آرش خارج نخواهد شد. اگرچه ما معتقد به حل و فصل موضوع در قالب گفت‌وگوی دوجانبه با کشور کویت در این زمینه هستیم، اما به آن کشور یا هیچ کشور دیگری اجازه نمی‌دهیم در تصرف یک‌جانبه این میدان مشترک، برخلاف موازین حقوقی بین‌المللی عمل کند. منافع سایر کشورها کشور ما. .

در بیانیه امروز از همه طرف ها در لیبی نیز خواسته شده است تا برای حل اختلافات و حفظ وحدت این کشور از گفتگوهای سیاسی استفاده کنند.

شورای همکاری خلیج فارس در بخشی دیگر از این بیانیه تاکید کرد: ما از طرف های درگیر در سودان می خواهیم با توجه به بیانیه جده به درگیری های خود پایان دهند.

انتهای پیام/