برای موفق نشان دادن دیپلماسی حاضر نیسیتم در قبال خطوط قرمز نظام تساهل و تسامح کنیم



برای موفق نشان دادن دیپلماسی حاضر نیسیتم در قبال خطوط قرمز نظام تساهل و تسامح کنیم

به گزارش خبرنگار حوزه دولت آژانس خبری سیاست خارجی، علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه امروز پنج شنبه ۲۶ خرداد در اجلاس کانون دانشگاهیان ایران اسلامی که در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: سرعت و شتاب «قطار دیپلماسی» در گرو «هم‌افزایی ملی» در موضوعات سیاست خارجی است، لذا دستاوردهای سیاست خارجی طی ده ماه گذشته بیش از آن که مرهون تلاش انفرادی وزارت خارجه در میدان‌های منطقه‌ای و جهانی باشد، ناشی از رویکرد هوشمندانه دستگاه دیپلماسی در استفاده حداکثری از همه ظرفیت‌های ملی و فراملی برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی است.

وی با بیان اینکه راهبرد مدیریتی وزارت خارجه در دوره کنونی مبتنی بر بازیابی جایگاه عملکردی وزارت خارجه در سامانه حکمرانی جمهوری اسلامی در ساحت خارجی است، گفت: باورمندی به اصول سیاست خارجی مندرج در قانون اساسی و تعهد به عملی کردن آموزه‌های امامین انقلاب اسلامی در عرصه سیاست خارجی از جمله رویکردهای راهبردی وزارت خارجه در دولت سیزدهم است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اهتمام جدی برای پرهیز از “هزینه‌کردن از گنجینه سیاست خارجی” برای “موفق نشان دادن دیپلماسی” از جمله ویژگی‌های راهبردی دستگاه سیاست خارجی در دولت سیزدهم است، گفت: به عبارت دیگر برای این که خود را مردان موفق در میدان دیپلماسی نشان دهیم، حاضر نیستیم تا در قبال اصول و مبانی سیاست خارجی و خطوط قرمز نظام تساهل و تسامح کنیم، بلکه هنر دیپلماسی آن است که مردان خود را فدا کند تا اهداف سیاست خارجی محقق شود.

باقری تاکید کرد: خسارت شعورزدایی در سیاست خارجی به اندازه شعارزدایی از سیاست خارجی است. 

معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: ما در وزارت امور خارجه به اصل کنشگری فعال در عرصه سیاست خارجی به شدت باورمند و پایبندیم و لذا هرگونه رویکرد تعاملی را با “پاداش” متقابل ترویج می‌کنیم و هرگونه رویکرد تقابلی را با “هزینه‌مندسازی” منزوی می‌سازیم. 

وی همچنین به تهدید زدایی و فرصت‌یابی در دستگاه دیپلماسی اشاره کرد و گفت: «تهدیدزدایی» و «فرصت‌ربایی» دو روی سکه نقش‌آفرینی دستگاه دیپلماسی در میدان تحولات سریع، متنوع و گسترده منطقه‌ای و جهانی است. 

باقری با اذعان به این حقیقت که موفقیت در سیاست خارجی در گرو “اجماع ملی در حوزه‌های راهبردی سیاست خارجی” است، گفت: وزارت خارجه خود را موظف به ایجاد “اقناع ملی در موضوعات اصلی سیاست خارجی” دانسته و در این میان دست نیاز و همکاری به سوی نخبگان برای تبیین ابعاد فنی و تخصصی هر یک از موضوعات راهبردی سیاست خارجی و نیز رسانه‌ها برای ترویج و نهادینه‌سازی اقناع ملی دراز می‌کنیم. 

عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان تاکید کرد: هر جای جهان که پای منافع، امنیت و رفاه ملی ایران در میان باشد، بی‌درنگ عقاب دیپلماسی جمهوری اسلامی در آنجا حاضر است.

باقری تاکید کرد: ملاک نزدیکی و دوری با دیگر کشورها، شرقی یا غربی بودن آنها نیست، بلکه ملاک دستگاه سیاست خارجی میزان دوری یا نزدیکی آنها با تأمین منافع، امنیت و رفاه ملی است. بنابراین، هیچ یک از دو رویکرد تعامل و تقابل نه اصالت دارند و نه قباحت. 

وی با بیان اینکه ایجاد و تحکیم اعتماد متقابل سیاسی، لازمه پایداری روابط خارجی است، افزود: وزارت امور خارجه، اعتماد متقابل سیاسی را به اولویت نخست سیاست همسایگی تبدیل کرده‌است.

** تنوع در تعاملات اقتصادی و طرفهای تجاری از ویژگی‌های دیپلماسی اقتصادی دولت است 

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در مورد ویژگی های دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: “تنوع در تعاملات اقتصادی”، “تنوع در طرفهای تجاری”، “پایداری روابط اقتصادی” و “ابزارسازی از مناسبات اقتصادی” از جمله مهمترین ویژگی‌های دیپلماسی اقتصادی دستگاه سیاست خارجی است که طی چند ماه گذشته موفق شده تا آن را در میدان روابط اقتصادی با دیگر کشورها عینیت بخشد.

وی ادامه داد: بر این اساس با انجام توافق‌های متعدد با کشورهای منطقه در زمینه ترانزیت و سوآپ انرژی از جمله گاز و برق، تلاش شده تا استفاده بهینه از منابع و ظرفیت‌های سخت و نرم از جمله موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک کشور، جایگاه ژئواستراتژیک منطقه‌ای و بین‌المللی ایران ارتقا یابد.

باقری تبیین، استخراج و استنباط مؤلفه‌های سیاست خارجی در مکتب شهید سلیمانی را دغدغه حرفه‌ای دیپلمات تراز انقلاب اسلامی دانست و تاکید کرد: حرکت در این مسیر باید به کارویژه محوری وزارت امور خارجه تبدیل شود.

وی افزود: یکی از مهمترین کارویژه‌های محوری سیاست خارجی در مکتب شهید سلیمانی که برگرفته از سیره حضرت امام در عرصه سیاست خارجی است، هنر تبدیل اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی به شاخص ها و معیارهای منافع ملی است.

باقری به نقش وزارت خارجه در طول چند ماه گذشته در جنبه های تهدیدی و ایجابی اشاره کرد و گفت: با ایفای نقش‌های متناسب ایجابی و سلبی درباره پدیده‌ها و تحولاتی که توأمان دربرگیرنده جنبه‌های تهدیدی و فرصتی برای کشور هستند، “هوشمندی راهبردی”، “جسارت تصمیم‌گیری” و “قدرت اقدام” جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را به نمایش گذاشت و عملاً “دیپلماسی ایرانی” را به الگویی موفق برای گذر کم‌هزینه از باتلاق تهدیدها و بهره‌برداری حداکثری و به‌هنگام از فرصت‌ها تبدیل کرد. 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ادامه داد: تبادل بیش از ١٠٠ هیات‌ سیاسی و اقتصادی از جمله در سطح رئیس جمهور و وزیر خارجه میان ایران و کشورهای مختلف در ۵ قاره طی چند هفته گذشته و حصول بیش از ۵٠ سند برای تدوین نقشه راه توسعه و تحکیم مناسبات دوجانبه، حاکی از اراده جمهوری اسلامی ایران برای “تامین منافع ملی”، “تسهیل رفاه ملی” و “تثبیت امنیت ملی” از بستر روابط خارجی است.

وی افزود: این واقعیت که دولت همه تخم‌مرغ‌های سیاست خارجی را در سبد مذاکرات نگذاشته است، هیچ خدشه‌ای به اراده جدی، اهتمام مستمر و تلاش جدی دستگاه دیپلماسی برای به نتیجه رساندن مذاکرات وارد نکرده و نمی‌کند.

وی افزود: دشمنان ملت ایران بدانند ایرانی که توانست “کارزار فشار حداکثری امریکا” را به شکست کشانده و سردمداران کاخ سفید را وادار به اعتراف به این شکست مفتضحانه کند، اجازه نخواهد داد تا صهیونیست‌ها با بازی “شانتاژ حداکثری” ایران‌هراسی را ترویج کرده و ایران ستیزی خود را مشروعیت بخشند.

**گوش شنوای ما پذیرای همه نقدهای سازنده و سینه فراخ ما میزبان همه نقدهای گزنده است

باقری با بیان اینکه ما سربازان میدان دیپلماسی به تبعیت از رئیس جمهور محترم، هیچ حریمی برای خود قائل نیستیم، گفت: گوش شنوای ما پذیرای همه “انتقادهای سازنده” و سینه فراخ ما میزبان همه “انتقادهای گزنده” است، اما هیچگاه کوچکترین خدشه به حریم ارزش‌های انقلابی و کمترین صدمه به منافع ملی را در هیچ شرایطی برنمی تابیم. 

**سعه صدر رییس‌جمهور در برابر انتقادها، برخی از سوداگران بازار را عصبانی کرده است

معاون سیاسی وزارت امور خارجه به  سعه صدر رئیس محترم جمهور اشاره کرد و گفت: سعه صدر رییس‌جمهور در برابر انتقادها، برخی سوداگران بازار بازی‌های سیاسی را عصبانی کرده‌است.



منبع

مطالب مرتبط