احوالات این روزهای صداوسیما از نگاه مجری آرژانتینی‌اش

سهیل اسعد با بیان اینکه در ماه‌های اخیر در فضای ظاهری برنامه‌های تلویزیون، نوع نگاه به مخاطب امروز و فضای رسانه‌ای موجود، تحولاتی ایجادشده که مشهود هستند، اظهار کرد: یک نکته که به طور ملموس احساس می‌شود این است که انتخاب برخی افراد و مجریان مناسب بوده است.

به گزارش ایسنا، سهیل اسعد ـ مجری تلویزیون ـ به بهانه سالروز دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی از سازمان صداوسیما که ۲۷ سال قبل اتفاق افتاد، درباره‌ی احوالات این روزهای صداوسیما، همچنین افق آینده این سازمان از منظر برنامه‌سازی دینی و تقویت هویت جهانی امتی با بازنمایی قدرت نرم ایران اسلامی در جهان و ترسیم ظرفیتهای مشترک تعامل با مسلمانان و مستضعفان جهان که به عنوان یکی از راهبردهای اساسی سندتحول رسانه ملی مطرح شده است، اظهار نظر کرد.

سهیل اسعد، بمتولد ۱۹۷۵ میلادی در آرژانتین، مبلغ و طلبه حوزه علمیه است؛ او فارغ‌التحصیل دکتری رشته تمدن اسلامی از دانشگاه بیروت و دانش آموخته فلسفه و عرفان اسلامی از دانشگاه جامعه‌المصطفی (ص) در قم است. اسعد پیش از این در قامت مجری و کارشناس در شبکه تلویزیونی هیسپان تی وی، اولین شبکه تلویزیونی اسپانیایی زبان ایران دیده شده و اخیرا نیز به عنوان مجری برنامه‌های تلویزیونی «محیا» و «سندباد» از شبکه دو سیما شناخته شده است.   

این مجری تلویزیون با بیان اینکه درماه‌های اخیر در فضای ظاهری برنامه‌های تلویزیون، نوع نگاه به مخاطب امروز و فضای رسانه‌ای موجود، تحولاتی ایجادشده که مشهود هستند، اظهار کرد: یک نکته دیگر که به طور ملموس احساس می‌شود این است که انتخاب برخی افراد و مجریان مناسب بوده است.

پژوهشگر و مبلغ مسلمان آرژانتینی افزود: حداقل در بحث محتواسازی که نیاز بود برنامه‌ها رنگ‌ و بوی دینی‌تری به خود بگیرند و نگاه اسلامی‌تری داشته باشیم، این اتفاق افتاده است. البته باز هم این روند در مسیر تکامل قرار دارد و باید تلاش کنیم به اوج برسد.  

وی با بیان اینکه تصور می‌کند این تحولاتی که اخیرا در حال رخ دادن است، در درازمدت نمود بیشتری پیدا می‌کند، درباره تغییرات رخ‌داده به لحاظ محتوایی در راستای محور پیشرفت امت اسلامی، تقویت هویت اسلامی و معرفی دین اسلام به جهان گفت: به نظرم هنوز جای کار در فضای بین‌الملل برای دست یافتن به این منظور بسیار زیاد است.

احوالات این روزهای صداوسیما از نگاه مجری آرژانتینی‌اش

اسعد افزود: صداوسیما به عنوان یکی از رسانه‌های محوری معرفی دین اسلام در سطح جهان مطرح است؛ اما هنوز باید برای رسیدن به نقطه مطلوب تلاش کند. یکی از مسائلی که باید به صورت جدی‌تر پیگیری شود این است که عرصه را برای گسترش فعالیت‌های رسانه‌ای صداوسیما در فضای بین‌المللی گسترده‌تر کنیم. هنوز ساختار، بدنه، نیرو و تفکر بین‌المللی و سوابق و تجارب بین‌المللی نیازمند توسعه بیشتر است و صداوسیما باید توجه بیشتر و عمیق‌تری به این حوزه معطوف کند.

وی پیشنهادهایی را برای بهبود برنامه‌سازی در این فضا ارائه و اظهار کرد: زمینه اول برنامه‌سازی در عرصه بین‌الملل و برای مخاطب بین‌المللی را، تفکر و نگرش می‌دانم؛ تا تفکر ما و نوع پردازش فکری ما بین‌المللی نشود نمی‌توانیم کار بین‌المللی انجام بدهیم. همچنین تحول با ایجاد تغییر در ساختار اتفاق می‌افتد. وقتی نیروی بین‌المللی با تفکر بین‌المللی دست‌اندرکار تولید محتوا باشد، ارتباط برنامه‌ها با مخاطبانشان نیز به هدف نفوذ و نشستن در باور آنان نزدیک می‌شود. از این حیث، دستاوردهایی در شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما شاهدیم؛ اما قطعاً مسیر برای کمال و اعتلا همواره باز است.  

اسعد در ترسیم افق آینده‌ای که برای صداوسیما متصور است، گفت: در کل بحث تلویزیون را چه در ایران و چه در دنیا اینگونه می‌بینم که ناگزیر است برای آنکه باقی بماند و مؤثر باشد، از تکنولوژی‌های روز بهره ببرد و با آن همراه شود. صداوسیمای امروز دیگر صداوسیمای گذشته نیست و فضای مجازی، رسانه‌ای و اینترنتی جهان کاملا بر آن سایه انداخته و فضا را دگرگون کرده است. به همین دلیل باید برای آینده فکر جدی داشته باشیم و به فضاهای جدید رسانه‌ای ورود بیشتری پیدا کنیم.  

سهیل اسعد نگاه امتی و رویکرد بین‌المللی صداوسیما در دوره تحول را از جمله عوامل تثبیت‌کننده جایگاه و وجهه جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان نماینده رسانه ای و پرچمدار جبهه و خط فکری مقاومت نه‌فقط در جهان اسلام که در حوزه ملت‌های ضدامپریالیست دنیا و به‌ویژه در جوامع لاتینی‌زبان دانست و گفت: این دستاورد آن‌قدر مهم است که صداوسیما در تقویت و حراست از آن هرچه بکوشد، جا دارد.

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402050905664/%D8%A7%D8%AD%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D8%AF%D8%A7%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%85%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%85%D8%AC%D8%B1%DB%8C-%D8%A2%D8%B1%DA%98%D8%A7%D9%86%D8%AA%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B4