ابتکار ایران در استانبول برای منزوی کردن اسرائیل

ابتکار ایران در استانبول برای منزوی کردن اسرائیل

سرپرست وزارت امور خارجه ایران گفت: در این دیدار در استانبول ابتکاری را برای قطع روابط با رژیم صهیونیستی در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی و تحریم کالاهای اسرائیلی مطرح کردیم.

به گزارش ایسنا، علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه شنبه و در اختتامیه نشست فوق العاده شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری های اقتصادی کشور گفت: هشت کشور در حال توسعه (8 دسامبر) در رابطه با وضعیت غزه، در این نشست توضیحاتی ارائه کردند.

باقری گفت: امروز هشت کشور اسلامی در حال توسعه که تعداد قابل توجهی از مسلمانان جهان را تشکیل می‌دهند، برای مهم‌ترین مسئله جهان و حساس‌ترین و بزرگ‌ترین موضوع جهان اسلام گرد هم آمدند و برنامه‌ریزی کردند. آی تی. و اقدام عملی و تصمیم گیری موثر، این حرکت بسیار مهم و مبارکی است که شکل گرفته است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در این نشست بر اساس پیشنهاد ایران و با موافقت سایر اعضا، گفت: این نشست پایانی ندارد، بلکه آغاز روندی برای نقش آفرینی موثر گروه هشت در حال توسعه است. و مقرر شد 8 کشور دور در مناسبت های مختلف و به صورت دوره ای و در سطوح مختلف شرکت کنند تا با یکدیگر دیدار کنند تا اقدامات انجام شده بر اساس تصمیمات اتخاذ شده را ارزیابی کرده و با هم در مورد برنامه دوره بعدی تصمیم گیری کنند.

باقری با بیان اینکه پیشنهادات ایران در این نشست پیشنهادهای بسیار کاربردی بود، گفت: همچنین ابتکاری را برای قطع رابطه با رژیم صهیونیستی در زمینه های سیاسی و اقتصادی و تحریم کالاهای اسرائیلی مطرح کردیم.

وی ادامه داد: با توجه به بسیج توانمندی کشورهای عضو گروه هشت برای حمایت سیاسی و حقوقی از فلسطین و مقاومت فلسطین در مجامع ملی و بین المللی، پیشنهاد مشخص دیگری به جمهوری اسلامی ایران ارائه شد.

باقری همچنین گفت: همچنین نکته بسیار مهمی بود که همه کشورهای اسلامی حاضر در این جلسه متفق القول بودند که دیگر تحمل جنایات رژیم صهیونیستی وجود نداشته باشد. ما باید در داخل و خارج مجموعه D8 توانمندی ها را بسیج کنیم تا بتوانیم اقدامات جدی تری را علیه صهیونیست ها سازماندهی کنیم.

سرپرست وزارت امور خارجه گفت: همه کشورهای حاضر در این دیدار با دولت و ملت ایران در خصوص حادثه بالگرد در ایران و شهادت آیت الله رئیسی و آقای امیر عبداللهیان ابراز همدردی کردند.

باقری در پایان گفت: همچنین در ابتدای این جلسه یک دقیقه سکوت به احترام این شهر شریف و این نشان دهنده همه کشورها با مردم و دولت و ایران در این حادثه است.

انتهای پیام/